Wiedza zaklęta w słuchawkach, czyli podcasty na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageNauczyciele na całym świecie wykorzystują podcasting, by łączyć swoich uczniów z ich najbliższym otoczeniem oraz z odległymi zakątkami globu. Tym samym projekty szkolne odbywają się w rzeczywistym kontekście i przy szerokiej publice. Uczniowie nabierają umiejętności technicznych i kształcą swą niezależność. Dlaczego w Polsce tak mało je wykorzystujemy w edukacji?
 
Jak to działa?
Podcasty to pliki audio w formacie .mp3. Nazwę spopularyzował pewien dziennikarz – Ben Hammersley, który użył tego terminu po raz pierwszy w 2004 r. Termin wziął się z połączenia słów IPod (odtwarzacz muzyczny firmy Apple) oraz broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Użytkownicy mogą publikować podcasty (nagrania) w sieci oraz subskrybować je z zastosowaniem technologii RSS. Mogą mieć one szerokie zastosowanie do celów edukacyjnych. Podcasty w ciągu ostatnich pięciu lat stały się bardzo popularną formą aktywności uczniowskiej. Najlepiej świadczą o tym zasoby ITunes, gdzie znajdują się nagrania z setek szkół oraz uczelni wyższych z całego świata. To już nie tylko zwykłe nagrania czytanych książek czy opracowań. Dziś podcasty są często o wiele bardziej kreatywnymi i ambitnymi zespołowymi wyczynami uczniów.

Twój głos jest ważny
Wielu nauczycieli przekonało się, że podcasting pomaga uczniom uzmysłowić sobie, że mają coś do powiedzenia i że ich wiedza może wykraczać daleko poza ramy szkoły. Pracują ze swoimi uczniami nad całymi cyklami nagrań, dotyczącymi np. kreatywnego pisania lub anatomii żab. W ramach projektów uczniowie nagrywają wywiady z osobami ważnymi dla ich lokalnej społeczności, zdobywając kompetencje społeczne i wiedzę obywatelską. Jakie korzyści czerpią z tych działań? Widzą, że ich praca nie kończy się w momencie wystawienia ocen, ale dzięki opublikowaniu podcastów w sieci – może służyć innym do nauki, być dalej wykorzystywana. Jak w przypadku stworzonej przez amerykańskich uczniów serii nagrań zatytułowanych „Listy do żołnierzy”, które były zapisem anegdot o codziennym życiu Wisconsin i zostały wysłane do tęskniących za krajem żołnierzy w Iraku.

Dumni twórcy

To, co niesamowicie motywuje uczniów do pracy nad podcastami, jest prawdziwa widownia – szeroki odbiorca. Przestaje nim być jedynie nauczyciel czy koledzy z klasy. Potencjalnie, po upublicznieniu podcastu w sieci, odbiorcą może być cały świat!

Oczywiście, gdy pracujemy tą metodą z młodszymi uczniami, zapewne na nas spadnie funkcja opublikowania ich prac w Internecie. Nasz wysiłek na pewno się jednak opłaci – możemy przecież stworzyć z podcastów szkolną mini-rozgłośnię radiową! Dzieci na pewno byłyby dumne i zadowolone z siebie.

Jeśli obawiamy się, że techniczne aspekty tworzenia podcastów „zjedzą” nasz cenny czas, nie bójmy się. Zaufajmy uczniom, którzy z pewnością nie będą mieć z tym większych problemów. Rolą nauczyciela będzie głównie śledzenie ich postępów, udzielanie podpowiedzi czy wskazówek merytorycznych.

Uczenie się poprzez nagrywanie i słuchanie
Podcasting może sprawdzić się jako metoda pracy na każdym przedmiocie. Dzięki tworzeniu własnych nagrań uczniowie angażują się o wiele bardziej i aktywniej w daną dziedzinę wiedzy. Wyłapują kluczowe, istotne części materiału, uczą się selekcji informacji i twórczego podejścia do zdobywanej wiedzy. Mają przy tym szansę zdobyć zdolności pracy w grupie, biegłość techniczną, a co najważniejsze - niepowtarzalną okazję poczuć się wartościowe i wysłuchane.

Nauczyciel także z pomocą dyktafonu może stać się twórcą edukacyjnych podcastów, dzieląc się z uczniami swoimi przemyśleniami, zadaniami, ciekawostkami ze swojej dziedziny wiedzy. Nie jest wcale trudno wyobrazić sobie, że w odtwarzaczach .mp3, z którymi młodzież rzadko się rozstaje, zagości nie tylko ulubiona muzyka, ale także powtórka przed sprawdzianem z fizyki.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie