O skutecznym nauczycieli nauczaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak przekonać nauczycieli do nowoczesnych metod nauczania? W jaki sposób zachęcić ich do wypróbowania (nieznanych lub mało im znanych) technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na swoich zajęciach? Może po prostu trzeba na chwilę dać im szansę stać się uczniem w takiej nowoczesnej klasie?fot. Fabryka Przyszłości, Tarnów

To wnioski, które wyciągnęłam po cyklu szkoleń dla nauczycieli (4 x 6 godzin) w ramach Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, których celem było zapoznanie z najnowocześniejszymi metodami w edukacji z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Szkolenia odbyły się w nowo otwartej Fabryce Przyszłości w Tarnowie. Już samo miejsce zachęca do tego, żeby się w nim szkolić. Nowocześnie wykończone wnętrze z pufami, w których można się wygodnie rozsiąść, to zupełnie inna przestrzeń niż ta, w której pracuję na co dzień.

Czasami wchodzi ktoś z ulicy i pyta, co się tu znajduje. Wychodzi zdziwiony, że to miejsce poświęcone celom edukacyjnym. Edukacja przecież nie kojarzy się z czymś atrakcyjnym. Okazuje się jednak, że może taka być. Nawet powinna!

fot. Fabryka Przyszłości, Tarnów

Pierwsza część szkoleń poświęcona była najnowocześniejszym trendom w edukacji. Po zapoznaniu się z odwróconą klasą, metodą problemową, nauczaniem hybrydowym, gamifikacją oraz metodą projektu opracowywaliśmy w grupach pomysły, w jaki sposób można by je wdrożyć w nauczanie naszych przedmiotów.Trenerzy przy okazji zapoznawali nas z narzędziami TIK, które można wykorzystać stosując ww. metody.

Najlepszy jednak okazał się ostatni warsztat, podczas którego trenerzy zaprezentowali nam, jak to wszystko działa w praktyce i jakie może być absorbujące z perspektywy ucznia. Podzielili nas na 4-osobowe grupy i kazali pracować według najnowocześniejszych trendów w edukacji. Dostaliśmy listę mini projektów do zrealizowania (np. założenie kręgu w Google+ lub grupy na Facebooku, nakręcenie krótkiego filmiku i umieszczenie go na Youtube, stworzenie screencasta, wrzucenie na Youtube i udostępnienie innym, stworzenie prezentacji, opracowanie koncepcji gry edukacyjnej itp). Wszystkie wykonane zadania musieliśmy oczywiście dokumentować w udostępnionym formularzu. Całość była dodatkowo zgamifikowana – za każde wykonane zadanie dostawaliśmy punkty, które wyświetlały się nam na ustawionych licznikach.

Jaki był efekt? Pracowaliśmy tak, że aż zapomniałam o potrzebie wypicia kawy (u mnie to nie do pomyślenia:), uczyliśmy się od siebie nawzajem – trenerzy byli tylko mentorami i przewodnikami (tak jak to powinno wyglądać w nowoczesnej szkole), uczyliśmy się współpracy w zespole i ogólnie wyciągnęliśmy z tego szkolenia 10 razy więcej niż gdyby nam ktoś opowiadał o tym wszystkim stosując metodę podawczą. Pomimo to, że większość prezentowanych metod i narzędzi była mi znana, po takiej dawce inspiracji i pozytywnej energii, już tworzą mi się w głowie pomysły, w jaki sposób zmodyfikować swoje lekcje. Inni uczestnicy również poszli zarażać TIK w swoich szkołach.

fot. Fabryka Przyszłości, Tarnów

Organizatorem projektu Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej jest Stowarzyszenie Miasta w Internecie oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Projekt obejmuje szkoleniami 72 nauczycieli z Małopolski – polonistów, anglistów, nauczycieli geografii oraz matematyki.

Notka o autorce: Dorota Uchwat-Zaród jest nauczycielką języka angielskiego w III Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie i członkiem grupy SuperBelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie