Kodowanie jest dla wszystkich

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.

Na hasło „programowanie” przychodzi nam na myśl informatyk siedzący przy komputerze i piszący długie kody w określonym języku programowania. A mamy wprowadzać kodowanie i podstawy programowania u dzieci 6, 7-letnich! Jak to zrobić? Najłatwiej podstaw myślenia algorytmicznego, kodowania oraz podstaw programowania uczyć poprzez zabawę.

Pierwsze kroki to zabawy bez komputera, a dopiero w kolejnych sięganie po aplikacje i programy czy gry odpowiednie do poziomu rozwoju uczniów. Cały proces powinien zakończyć się pracą twórczą naszych podopiecznych.

Przeszukując sieć możemy napotkać dobre praktyki nauczycieli, którzy jako pilotaż i innowację wdrażają nową podstawę programową, uczestniczą w takich programach, jak Mistrzowie Kodowania czy #SuperKoderzy. Na zajęciach pojawiają się aplikacje, gry, programy a nawet roboty, które odkrywają przed uczniami tajniki podstaw programowania. Zasobów jest dużo i warto wcześniej się z nimi zapoznać, aby jak najlepiej zaplanować pracę.

Zajrzyj tutaj, a znajdziesz coś dla siebie i swoich uczniów - zbiór narzędzi i inspiracji dedykowanych dla nauczycieli i uczniów klas 1-3 (i nie tylko!). Dla ułatwienia wyszukane zasoby zostały zebrane w jednym miejscu. Biblioteka zasobów będzie sukcesywnie uzupełniana – link pozostanie ten sam: ZBIÓR NARZĘDZI.

Tak, więc oddajemy w Państwa ręce miejsce, które będzie z pewnością bazą pomysłów i inspiracji do nauki myślenia algorytmicznego, kodowania i podstaw programowania. Zapraszamy do lektury i życzymy miłej zabawy!

Zapraszamy również do dzielenia się swoimi zasobami (w komentarzu pod artykułem), abyśmy mogły uzupełniać je o kolejne narzędzia i pomysły.

 

Notka o autorkach:

Dorota Czech-Czerniak – nauczycielka informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, trenerka. w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Aleksandra Schoen- Kamińska – nauczanie wczesnoszkolne w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, propagatorka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, autorka bloga Klikankowo, trenerka w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Joanna Apanasewicz - nauczanie wczesnoszkolne Mała Szkoła w Koninie Żagańskim, autorka bloga Mali Programiści, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie