Kreatywność w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dużo ostatnio mówimy o innowacyjności. Jest ona powiązana z kreatywnością. Potrzebujemy rozwijać w szkołach innowacyjne umysły młodych ludzi, dlatego szkoła powinna od najwcześniejszych lat nauki na różny sposób wspierać kreatywności uczniów. Mamy z tym problem w szkole nie od dziś – przekonanie, że niektóre przedmioty w szkole są ważniejsze niż inne i nadmierne skupianie uwagi na nich, może prowadzić do osłabienia kreatywności wśród uczniów.

Kreatywność pozwala patrzeć na świat z innej perspektywy, powiązać wiedzę z różnych obszarów, aby zrealizować nowy pomysł. Edukacja szkolna pozwala na wielowymiarowe wspieranie kreatywności uczniów na wszystkich przedmiotach, choć nie zawsze jest ona doceniana przez nauczycieli. Zbyt rutynowe nauczanie, oparte na tradycyjnych metodach podawczych, nie przyczynia się do rozwoju kreatywności uczniów.

Dzieci powinny jak najczęściej dostawać problem do rozwiązania. Niech same dociekają, znajdują informacje i rozwiązanie. Na wyższych etapach kształcenia mogą także spróbować same wybierać cele edukacyjne i proponować tematy, które chciałyby omówić w klasie z kolegami i koleżankami.

Fundacja Ashoka Polska przygotowała we współpracy ze szkołami z mocą zmieniania świata film poświęcony kreatywności w szkole – zapraszamy do obejrzenia:

(Źródło: Fundacja Ashoka)

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie