Jak właściwie odczytywać priorytety szkolne?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wyobraźmy sobie szkołę. Szkołę bez ocen. Szkołę bez egzaminów. Szkołę, w której na pierwszym miejscu są wrażliwość, bo przecież uczymy naszych uczniów empatii, bo w niej również kształtujemy postawy i umiejętności, które wykorzystają w swoim życiu. Szkołę, w której jest działanie, bo teoria to nie to samo, co praktyka.

Nasze działania w szkole, nasza teoria, to, co planujemy powinno być zawsze przemyślane, dzięki temu procesowi, w którym kształtujemy wrażliwość, empatię i społeczne zaangażowanie, wzmacniamy kompetencje społeczne całej społeczności, która tworzy szkołę. Bo edukacja to nie tylko uczniowie. To również nauczyciele i oczywiście rodzice. Dlatego rozwijać i wspierać w tym rozwoju powinniśmy się wszyscy wspólnie.

Tak właśnie „rozkMEiNiłyśmy” (od: rozkminić) priorytety na ten rok szkolny. Wyjęłyśmy słowa klucze, które naszym zdaniem dają każdemu nauczycielowi przestrzeń do działania w szkole właśnie w wymiarze nawiązywania relacji.

Inspiracją do naszego wystąpienia była książka „Małe MY” autorstwa Danieli Kunkel. Na początku tylko w odniesieniu do lekcji niemieckiego, na której poruszyłyśmy tematy tolerancji, akceptacji, bycia w grupie i relacji. I nagle okazało się, że treści te to wspaniały materiał na „dobrą” lekcję wychowawczą, projekt społeczny i współpracę z organizację pozarządową, na wyjście z edukacyjne strefy komfortu, która tak naprawdę nas tylko ogranicza.

A tegoroczne priorytety tak naprawdę dają nam przestrzeń, żeby właśnie to robić poprzez przemyślane kształtowanie, działanie, rozwój i wsparcie.

Dlatego obejrzyj się, kogo masz wokół siebie. Jakich nauczycieli, uczniów, rodziców. Znajdź punkt zaczepienia do nawiązania relacji, które pozwolą ci realizować MEiNowskie priorytety i działać odkrzesławiając uczniów i nauczycieli. Niekoniecznie tylko w murach szkoły!

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 po więcej szczegółów:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

O autorkach: Barbara Chyłka była nauczycielką gimnazjum, liceum i przez krótki czas przedszkola, gdzie uczyła religii, języka niemieckiego oraz historii. Obecnie trenerka, edukatorka, doradczyni ds. języka niemieckiego i dwujęzyczności w Domu Współpracy–Polsko Niemieckiej w Opolu. Na co dzień koordynatorka wolontariatu i fundraiserka w Stowarzyszeniu Hospicjum Opolskie. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Elżbieta Wydra jest nauczycielka z pasji i zamiłowania, a także tłumaczką języka niemieckiego. Była nauczycielka gimnazjum, obecnie ucząca w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO w Kluczborku. Opiekunka Szkolnego Koła Wolontariatu proSTO z serca. Trenerka, edukatorka, członkini grupy Superbelfrzy RP, członkini Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie