Wykazujący inicjatywę, gotowy do dalszej nauki, samodzielny oraz dobrze wychowany - to zdaniem pracodawców sylwetka idealnego absolwenta uczelni wyższej w 2011 roku. Przedstawiciele pracodawców wzięli udział w dyskusji "Absolwent idealny, kto bliżej pracy?", która odbyła się w ramach projektu "Akademickie Mazowsze 2030".
Dobre praktyki to podstawa
Co zrobić, żeby nie przyczynić się do zwiększenia liczby bezrobotnych w naszym kraju i znaleźć pracę, która będzie dawała satysfakcję? Odpowiedź jest prosta. Nie wystarczy studiować, ale trzeba przede wszystkim „praktykować” i uczestniczyć w rozmaitych projektach, żeby po zakończeniu edukacji móc pochwalić się przed pracodawcą doświadczeniem zawodowym.
Uczelnie nie szkolą na rynek pracy
Podpisane kilka dni temu przez Prezydenta Komorowskiego ustawy mają dostosować kształcenie do potrzeb rynku pracy. Zdaniem ekspertów niewiele to pomoże. Przyczyny powstawania niepraktycznych studiów tkwią w mentalności. Wciąż opłaca się mieć dyplom - nawet byle jaki. Na niedostosowanie kształcenia studentów do potrzeb rynku pracy narzekają pracodawcy i eksperci.
Co jeszcze muszą zmienić szkoły wyższe?
Najnowsza edycja The Horizon Report zwraca uwagę na kilka wyzwań dla szkolnictwa wyższego. Ponieważ pod wpływem Internetu i technologii komunikacyjnych zmienia się sposób uczenia się młodych ludzi, uczelnie i środowisko naukowe muszą odpowiedzieć na nowe metody pracy studentów oraz nowe praktyki oceny działalności akademickiej, z jakimi mamy do czynienia.
Najlepsze uczelnie świata
Wszystkie znane rankingi, biorące pod uwagę różne kryteria dotyczące jakości pracy badawczej i dydaktycznej, pokazują ogromną przewagę uniwersytetów amerykańskich nad szkołami w innych częściach świata. Potwierdza to również publikowany tzw. ranking szanghajski. Niestety wśród 500 najlepszych uczelni znajdują się tylko dwa polskie uniwersytety.