Skutecznym być

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.

Spędzamy w szkole – i uczniowie i nauczyciele – bardzo dużo czasu. Ale pytanie, zwłaszcza po gorszych wynikach egzaminacyjnych powraca: co z tą skutecznością? Uczymy, uczymy się i nic, efekty mizerne, nie najlepsze... Wysokich efektów uczenia się czy pracy nie osiąga się oczywiście bez wysiłku i zaangażowania. Wymaga to precyzyjnego formułowania celów oraz zapału i chęci do wysiłku, a często nawet prawdziwego zaangażowania czy entuzjazmu.

„To autentyczny entuzjazm człowieka przecież dodaje ludziom skrzydeł i unosi nad poziomy. Ważne jest, aby każdy nauczyciel postawił sobie zasadnicze pytanie: dlaczego trzeba i warto zabiegać o wysoką skuteczność własnych działań dydaktycznych, edukacji i swojej pracy w ogóle? Drugie istotne pytanie to: czy jestem skutecznym nauczycielem?” – pisze dr Sawiński w poradniku „Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji” wydanym właśnie przez Difin.

W publikacji, która w zamyśle ma być takim abecadłem skutecznego działania w edukacji, w kilkudziesięciu krótkich rozdziałach (od A do Ż )przedstawiono wybrane problemy zabiegania o wysoką skuteczność edukacji. Autor jest świadomy tego, że skuteczność edukacji to temat-rzeka, którego nie sposób wyczerpać. W poradniku pojawiają się liczne pytania i problemy, na które nie zawsze jest jedna trafna odpowiedź. Ważne jednak jest, aby nauczyciel sam poszukiwał skutecznych strategii organizowania uczenia się uczniów i pozytywnie myślał o potrzebie osiągania wysokich efektów uczenia się. Z myślą o takich nauczycielach w poszczególnych rozdziałach pojawiają się porady, zadania do samodzielnej pracy i odesłania do bogatej literatury.

W szkole są potrzebne działania, które rzeczywiście skutecznie aktywizują dzieci i młodzież do uczenia się, doskonalenia, pracy nad sobą. Nie potrzebujemy natomiast działań pozorowanych, odhaczania punktów z programu nauczania tylko po to, aby nas nikt się nie czepiał. Poszukujmy nowych strategii i metod nauczania i uczenia się, ale dodatkowo postarajmy się wzbudzić w uczniach wewnętrzną motywację – możemy bowiem skutecznie „przyprowadzić konia do wodopoju”, ale nie zawsze potrafimy sprawić, aby się on napił.

Zachęcamy do lektury!

 

Notka o publikacji:

„Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Część 1”, Julian Sawiński, Wyd.: Difin, 2015. ISBN: 978-83-8085-016-3. Więcej: księgarnia Difin. Patroni medialni: Edunews.pl i Charaktery.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP oraz kieruje Radą Szkoły w jednej z warszawskich szkół podstawowych).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie