Sztuka bycia kreatywnym

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kreatywność jest wymieniana w różnych opracowaniach jako jedna z najważniejszych kompetencji zawodowych i społecznych w XXI wieku. Co to znaczy być kreatywnym? Jak możemy w sobie tę twórczą postawę pielęgnować? Wiele wskazówek i inspiracji znajdziemy w książce Krzysztofa J. Szmidta pt. „ABC kreatywności. Kontynuacje”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Difin.

Książka jest kontynuacją i rozwinięciem „ABC kreatywności” z roku 2010, bazuje bowiem na tym samym pomyśle, by poszczególne rozdziały wyznaczone były przez kolejne litery alfabetu i stanowiły pretekst do zrozumiałego, a zarazem interesującego dla czytelnika opisu ważnych zjawisk (zdolności, umiejętności, kompetencji, uwarunkowań), związanych z kreatywnością i jej rozwijaniem.

Książka adresowana jest do pedagogów, nauczycieli, psychologów, studentów różnych kierunków, trenerów grupowych i specjalistów od zasobów w firmach, pionu kierowniczego w firmach.

Jeden z rozdziałów został poświęcony nauczycielom. „N – jak nauczyciel twórczości” – zdecydowanie polecam lekturze. Dość powszechny w społeczeństwie jest osąd, że nauczyciele jako grupa zawodowa to w ogóle nie są kreatywni i że ogólnie „nie chce im się”. Pracują z podręcznikiem i kartami pracy i tyle ich kreatywności co przy wyborze tych materiałów. Wiele takich opinii można przeczytać dziś w mediach internetowych w związku z planowanym w kwietniu ogólnopolskim strajkiem. Trudno w ten sposób uogólniać, bo nauczyciele to specjaliści różnych przedmiotów, z różnym doświadczeniem życiowym i pedagogicznym i z bardzo różnym warsztatem pracy. Prawda leży gdzieś po środku. Można spotkać wielu twórczych nauczycieli i wielu takich, którzy z kreatywnością są na bakier. Jak w każdej innej grupie zawodowej…

Interesująca jest obserwacja autora książki pewnych postaw dostrzeganych wśród nauczycieli, z którymi miał styczność podczas swojej pracy i warsztatów. Oto takie typowe podejścia:
- „Ja to znam! Ja to przecież robię” (ew. „No przecież my tak właśnie robimy”) – taka konstatacja pojawia się często jeszcze na początku warsztatu, zanim jeszcze prowadzący wyjaśni faktycznie istotę procesu;
- „Tak, ale…” – czyli po krótkim i pobieżnym zgodzeniu się z prowadzącym otrzymujemy solidną dawkę krytyki;
- „Nie w naszej szkole” – bo wiadomo, gdzieś tam możliwe jest to do realizacji, ale na pewno nie w naszej szkole. U nas się na pewno nie uda. Od razu wiadomo…
- „Tropiciel błędów” – nauczyciel czerpiący satysfakcję z wychwyconych błędów i komunikowania ich (zwłaszcza uczniom)
- „Przykuty do pożółkłych notatek” – to nauczyciel, który zatrzymał się w nauczaniu na pewnym etapie (kilka dekad temu) i od tamtej pory dalej nie próbował nic nowego – jak zauważa autor – to taka „neofobia dydaktyczna”, czyli lęk przed nowością i odrzucanie jej. Może mieć różne zabarwienia.

Co znajdziemy w tej książce? Pewien układ alfabetyczny treści:

A jak analogie,
B jak biografie twórców,
C jak codzienna twórczość,
D jak doświadczenia krystalizujące,
E jak eksploracje,
F jak flow – przepływ,
G jak giętkość myślenia,
H jak hamowanie kreatywności w rodzinie i firmie,
I jak ideacja – pomysłowość,
J jak jazz i improwizacja twórcza,
K jak kreatywne pisanie,
L jak lektury,
M jak myślenie pytajne,
N jak nauczyciel twórczości,
O jak osobowość twórcza,
P jak podróż jako źródło twórczości,
R jak rytuały twórcze,
S jak szczeble twórczości,
T jak testy twórczości,
U jak użyteczność,
W jak wytrwałość,
Z jak zadania twórcze,

Zatem: WZ. Warto zajrzeć.

Edunews.pl jest jednym z patronów medialnych tej ciekawej publikacji. Zapraszamy do lektury!

Informacja o książce:

Krzysztof J. Schmidt jest profesorem nauk społecznych, pedagogiem, kierownikiem Zakładu Pedagogiki Twórczości w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorem wielu książek i artykułów z zakresu pedagogiki twórczości i treningu kreatywności.

Krzysztof J. Szmidt, „ABC kreatywności. Kontynuacje”
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019, ISBN 978-83-8035-734-6

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008). Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie