Zaprojektuj swoją zmianę

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ponad dwa lata od momentu, kiedy pandemia zaczęła wyznaczać ramy naszego życia, w tym również zawodowego, już raczej nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że zmiana jest. Dzieje się. Porusza. Wytrąca ze strefy komfortu bez pytania, czy chcemy i lubimy. Możemy dyskutować o tym, jak wpływa na nas, jakie niesie zagrożenia i możliwości, jakich umiejętności od nas wymaga, by działać, pracować, żyć. Możemy frustrować się, szukać sposobów na radzenie sobie z “nową” rzeczywistością. Nie jesteśmy jednak w stanie jej zatrzymać. Nawet w edukacji. Szczególnie w edukacji. Nawet w szkołach. Przede wszystkim w szkołach.

Dzisiaj możemy obserwować, jak w ogólnoświatowym dyskursie mówi się o roli edukacji, szkoły, nauczycieli. Jak bardzo ważna, a jednocześnie wymagająca, jest nasza praca z młodymi ludźmi. Jej wartość tkwi w wielu rzeczach, a im dłużej pracuję z nauczycielami i dyrektorami, tym bardziej przekonuję się, że tym, co najistotniejsze, są codzienne, drobne sprawy – nasza życzliwa postawa, otwartość na uczniów i ich sprawy, jasna i konstruktywna komunikacja, różnorodność metod, form i praktyk.

“Po co nam to? Po co się tego uczę? Do czego to mi się przyda?” – przychodzą z pytaniami uczennice i uczniowie. Czasem nie wiemy, co odpowiedzieć. Zdarza się, że je ignorujemy i nie korzystamy z możliwości ważnej rozmowy. Bywa, że wchodzimy w dialog i dzieją się ważne rzeczy – uczniowie czują się partnerami w dialogu, sami zaczynają szukać odpowiedzi i krytycznie myśleć. Czasem kwestionują, punktują absurdy i odrealnienie szkoły od życia. Ważny jest jednak dialog. Próba poszukiwania odpowiedzi (zob.. np. podcasty edukacyjne – inspiracje do rozmów z uczniami: ProjektZmiana).

Pytań z pewnością będzie przybywać, tak samo jak i zmian. Dzięki wielu raportom, które cały czas powstają, możemy przewidzieć kierunek transformacji – przechodzenie od modelu edukacji transmisyjnej do relacyjnej nastawionej na rozwijanie kompetencji, czy kształtowanie umiejętności uczenia się przez całe życie wynikające z potrzeby reskillingu (uczenia się, oduczania, uczenia na nowo) – to te najczęściej powtarzające się rekomendacje (np. raporty WEF czy Poza horyzont. Kurs na edukację).

O sprawczości

W niej cała rzecz – w sprawczości ucznia, a tym samym, nieco wcześniej – nauczyciela. Znam setki nauczycielek i nauczycieli z różnych zakątków Polski, którzy są sprawczy, a swoje uczennice i uczniów traktują podmiotowo. Realizują tę samą podstawę programową co my, frustrują ich nieprzemyślane zmiany systemowe, dotyka edukacja zdalna, męczy ciągła niepewność i nieprzewidywalność sytuacji. Nie są to osoby z pierwszych stron internetowych, aktywiści z blogów i forów, a można rzec, doświadczeni mniej lub bardziej praktycy edukacji, którzy:

  • mieli szczęście do opiekunów praktyk,
  • spotkali na swej zawodowej drodze Mistrzynię lub Mistrza,
  • lubią swoich uczniów,
  • współtworzą lubiący się i wspierający zespół nauczycielski w swojej szkole,
  • mają “fajnego” dyrektora,
  • potrafią współpracować z rodzicami,
  • umieją prosić o pomoc i udzielać wsparcia,
  • wypracowali sobie system ustalania priorytetów,
  • budują warsztat pracy oparty na różnorodności,
  • popełniają błędy,
  • wiedzą, gdzie szukać wsparcia w sieci.

Banały? Nie. Takie proste sprawy, które bywają bardzo trudne. Oczywiście z różnych względów, czasem zupełnie od nas niezależnych. Ważne jest jednak to, byśmy zaczęli budować lub wzmacniać/rozwijać swą sprawczość. Przyjrzeli się temu, na co mamy wpływ i zaczęli spokojniej i bardziej świadomie… uczyć, angażować uczennice i uczniów, współpracować z innymi.

O nadziei i różnorodności

Zmiana wymaga czasu. Nie wydarzy się od razu. Nie tracę nadziei, że będzie nas coraz więcej – nas, czyli nauczycielek i nauczycieli – oddolnych zmieniaczek i zmieniaczy, praktyków edukacji, gotowych pracować inaczej, otwartych na dzielenie się inspiracjami z innymi, prowadzących życzliwy dialog z koleżankami i kolegami. Dziś o wiele łatwiej znaleźć inspiracje, pomysły, podpowiedzi i wsparcie innych, niż dawniej. Grupy tematyczne, sieci współpracy, webinaria, kursy, wykłady – wszystko to odszukamy w internecie, a “stąd” naprawdę niedaleko do spotkań twarzą w twarz. Sama doświadczyłam takich właśnie edukacyjnych relacji, które rozpoczęły się online, a poprowadziły mnie do wspólnej stacjonarnej pracy.

Różnorodność może być przekleństwem, ale też bogactwem. Każdy i każda może znaleźć coś dla siebie, coś, czego w danej chwili potrzebuje. Bardzo zróżnicowane jest także środowisko edukacyjnych aktywistek i aktywistów – jedni zanurzeni w politykę, inni w tworzenie oddolnych ruchów, inne osoby prowadzą grupy, organizują wydarzenia. Blisko mi do opinii tych, którzy mówią o tym, że w tym właśnie tkwi prawdziwa wartość – w różnorodności – opinii, postaw, przekonań. Ważne, byśmy byli w dialogu, rzekłabym – w uważnym dialogu, nastawionym na słyszenie siebie nawzajem (zob. np. Projektujemy przyszłość. Edukacja, EDULAB OEES).

O dbaniu o siebie

Zaprojektuj swoją zmianę skrojoną na miarę potrzeb i możliwości Twoją i Twoich uczennic oraz uczniów. Bez rewolucji! Największa wartość, jak pisałam wcześniej, tkwi w codziennych praktykach, których często nie doceniamy. Nie ścigaj się sam/a ze sobą! Zadbaj o siebie! W swojej edukacyjnej pracy nie tylko dwukrotnie otarłam się o wypalenie zawodowe, ale również obserwowałam i obserwuję, jak wiele i wielu z nas mierzy się z wyczerpaniem, nie dając sobie prawa do oddechu, wolnego weekendu, niesprawdzenia prac, oddania przestrzeni uczniom, nie daj Boże – do popełnienia błędu. Często słyszę od nauczycielek: "Zawsze sobie radzę! Nigdy nie zawodzę! Nie mam czasu na pasję". Lista stworzona przez "supersiłaczki" jest dużo dłuższa. Niestety. Tym bardziej ważne jest mówienie o potrzebie dobrostanu i troski o niego. Od dziś. I zawsze!

Z myślą o tych, którzy:

  • chcą zmieniać, a nie wiedzą, od czego zacząć,
  • są zanurzeni w zmianie, ale nie widzą efektów,
  • są na granicy wyczerpania,
  • szukają inspiracji,

… napisałam książkę – warsztatownik Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – dla nauczycielek, nauczycieli, dyrektorek i dyrektorów. Poprowadzę Cię w nim przez drogę zmiany – z troską i uważnością. Pomogę zadbać o samą i samego siebie. Sięgnij, spróbuj, podejmij wyzwanie! Książkę można zamówić tutaj.

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska - absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkoły z mocą zmieniania świata, twórczyni szkoły w chmurze oraz Flagowej Szkoły Microsoft w Polsce. Członkini Rady Programowej, a także doradczyni dyrektorów w projekcie "Szkoła dla Innowatora" Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego. Współinicjatorka platformy wymiany wiedzy, komunikacji i współdziałania EduLab, ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji oraz projektu społecznego nauczycieli lekcjewsieci.pl. Autorka poradników dla dyrektorów szkół z zakresu edukacji zdalnej i innowacji. Wspiera nauczycieli, dyrektorów oraz instytucje w procesie tworzenia i wdrażania strategii edukacyjnej zmiany, w tym w obszarach liderstwa oraz cyfryzacji. Prowadzi blog Laboratorium Zmiany.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie