Polecamy (5)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym trzeba się zastanowić? Liczba materiałów dotyczących kluczowych problemów edukacji i rozwoju szybko przyrasta w Edunews.pl. Aby nie przeoczyć ważnych tematów, raz na kwartał podsumowujemy i polecamy wybrane opracowania - dziś te opublikowane w trzecim kwartale 2009 r.
 
W lipcu
Szkoła zaprojektowana od nowa! Nowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.

Szkoła w okowach? Polska szkoła tkwi wyraźnie w okowach XX-, a nawet także XIX-wiecznego nauczania. Właśnie nauczania, a nie edukacji, bo ta w swej naturze rodziła się pod koniec minionego stulecia i oznacza (a przynajmniej powinna), najkrócej mówiąc, integralne zespolenie działań dydaktycznych i wychowawczych, wyzwolonych od uczenia się na pamięć.

Czasem czujemy się rozdrażnieni sloganami i rajskimi wizjami lepszego życia. Reklama mami składając obietnice niczym złota rybka: kup mnie proszę, a spełnią się twoje najskrytsze marzenia. To nie tylko informacja o produkcie, ale skrzętnie skrywane polecenie, które ma dogłębnie poruszyć naszą emocjonalnością. Żebyśmy tylko otworzyli portfel i dokonali zakupu. O wychowaniu do reklamy.

Powód jest prosty: można zaoszczędzić wiele na kosztach podróży, logistyce i organizacji zajęć ze studentami. Uczelnie na świecie coraz śmielej inwestują w profesjonalne programy wirtualnego studiowania, przyciągając studentów i uczniów bogatą ofertą programową i ciekawą specjalistyczną tematyką. Wcześniej czy później trend wirtualnego uczenia się dotrze również do Polski.

Nowoczesne nauczanie to nie jakaś tam opcja. Uczenie się z wykorzystaniem narzędzi XXI wieku nie jest jakąś kolejną opcją rozwoju do wyboru przez władze oświatowe i szkolne. To konieczność dla uczniów, którzy muszą mieć szanse ukończyć szkoły z takimi umiejętnościami, aby swobodnie konkurować na rynku pracy, lokalnym ale i globalnym. Uczniowie oczekują takiej edukacji i jak najbardziej na nią zasługują.

W sierpniu
Przestrzeń dla edukacji. Ach ta nasza buda – tak uczniowie zwykli wyrażać się o swojej szkole. Istotnie, powojenne budynki szkolne wyglądają jak zdjęte z taśmy jednakowe prefabrykaty. Ich wygląd ma decydujące przełożenie na edukację. Współcześnie, dzięki dobrej współpracy architektów z pedagogami, szkoła staje się miejscem, w którym chce się uczyć, bawić i przebywać z innymi.

Szkoły mogą być bogato wyposażone w nowoczesne urządzenia i oprogramowanie, a mimo to ich uczniowie nie będą w stanie radzić sobie w cyfrowym świecie. Powód: nie zostali nauczeni efektywnego korzystania z technologii podczas kilku lat edukacji szkolnej, zaś ich umiejętności ograniczają się do pewnego zestawu prostych czynności. O potrzebie edukacji technologicznej.

Dokąd za potrzebą? Na plaży: w piasku pety; w lesie: co chwila butelka albo puszka; wokół miejsca popasu: pełno plastikowych odpadków. WC - generalnie brak, albo w stanie takim, że się strach wchodzić Kosze na śmieci: non-stop przepełnione, albo ich w ogóle nie ma, więc wszędzie brudno. Oto nasza polska ekologia. Jakoś nie widać, aby z tego powodu ekolodzy przywiązywali się do drzew...

Feudalizm czy demokracja? Ustrój uczelni wyższej, ale i zwykłej szkoły podstawowej, gimnazjum, czy szkole ponadgimnazjalnej opiera się na strukturze wertykalnej. Są rektorzy i dyrektorzy, kadra wykładowcza i grono pedagogiczne. Najniższe miejsce w strukturze zajmują studenci i uczniowie. Wiele mówi się o tym, że to ci ostatni stanowią o istocie szkoły. Ale czy jest tak w praktyce?

Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka – uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii. O uczeniu się innym niż myślimy.

Więcej edukacji online!
Badania prowadzone przez amerykańską organizację Project Tomorrow i korporację Blackboard ukazują, że mimo coraz większego zainteresowania uczniów kształceniem online, system szkolny nie potrafi odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Władze szkolne nie nadążają za tempem zmian technologicznych i społecznych – uważają twórcy raportu o e-learningu w szkołach.

Kupa reform, a gdzie strategia? Znów powiało grozą. Najważniejsi urzędnicy odpowiedzialni za polską szkołę przyznali w czwartek, że nasz system egzaminowania nadaje się do... tzn. do niczego się nie nadaje. Skoro mówi się o tym, że ten moment prawdy, podsumowujący to, czego Jaś (nie) nauczył się w szkole jest „głupi, niedoświadczony, słaby“ (prof. Konarzewski), to co można mówić o jakości polskiej edukacji?
 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie