Strona 2 z 2
We wrześniu
Indywidualizm jest trendy. Ważną cechą systemu wartości nowoczesnego człowieka (nauczyciela, edukacji) jest indywidualizm. Oczywiście, rozumiany pozytywnie - jako szacunek i wspieranie indywidualności człowieka - nie zaś jako egoizm czy egocentryzm. Nowoczesność edukacji potrzebuje nie tylko komputerów i Internetu, ale nade wszystko postawienia na piedestał ludzkiego indywidualizmu.
Polecamy (5)
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
O szkole jako o fantastycznej przygodzie. Początek roku szkolnego i zmiany w systemie oświaty, jakie właśnie wchodzą w życie, są dobrym momentem na rozmowę o kierunkach rozwoju polskiej szkoły. Jaka powinna ona być, aby byli z niej zadowoleni najmłodsi uczniowie? Z Dorotą Zawadzką, pedagogiem i psychologiem rozwojowym, rozmawia Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O szkole.
Pięć propozycji dla szkoły. Zastanówmy się nad metodami obudzenia/pobudzenia nauczycieli do działań
na rzecz zmian w nauczaniu. Byłam ostatnio na dwóch dużych
konferencjach poświęconych konieczności poprawy wyników egzaminów
gimnazjalnych (w części matematyczno-przyrodniczej) z udziałem
kuratora, dyrektorów i nauczycieli, ale nie znalazłam tam konstruktywnego rozwiązania problemu.
Temat kształcenia naszych rodzimych pedagogów dawno już wyszedł poza wewnętrzną dyskusję pomiędzy specjalistami od kształcenia nauczycieli i jego mankamenty stają się przedmiotem komentarzy szerokiego kręgu osób bezpośrednio (nauczyciele i przyszli nauczyciele) lub pośrednio (uczniowie i ich rodzice) zainteresowanych jakością tego procesu. Co to znaczy dobry nauczyciel?
Edukacja w społeczeństwie opartym na wiedzy ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki i społeczeństwa. Przy obecnym tempie rozwoju technologicznego koniecznością jest stałe dokształcanie się. Tylko uzupełniając wiedzę i poszerzając umiejętności można skutecznie rozwijać swoją karierę. Skoro tak jest – to kluczową rolę mają do odegrania edukatorzy. Coś więcej o misji.
Edukacja zorientowana ku przyszłości. Ciekaw jestem kto i na ile poważnie myśli o przyszłości szkolnej edukacji, tej za lat 10-20? Za 3 miesiące zacznie się II dekada XXI wieku, a polska szkoła i jej edukacja są nadal zapatrzone w przeszłość. Polacy lubią chyba historię, bo codziennie w mediach jest jej roztrząsanie. Po co jej aż tyle? Przecież ważniejsza jest przyszłość i przyszłościowa orientacja edukacji.