Jak rozbudzić nauczycielską kreatywność?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyKreatywność buduje, konstruuje, zmienia, czyli tworzy nową, ciekawszą szkołę i lepszy świat. Mówi się teraz i pisze coraz więcej o nowej warstwie społecznej, określanej jako "kreatywna klasa". Ilu jest w niej nauczycieli? Kto z nas, tak naprawdę, wytwarza nowe edukacyjne idee czy technologie? Jaki może być udział nauczycieli w budowaniu epoki kreatywności?
 
Jak wejść do kreatywnej klasy?
Wiele badań edukacyjnych i coraz więcej współczesnych autorów różnych prac o oświatowych innowacjach i reformach przypisuje ludzkiej kreatywności oraz twórczej postawie rosnące znaczenie społeczne i edukacyjne. Mówi się teraz i pisze o potrzebie budowania epoki kreatywności. Powstała i funkcjonuje już nowa inteligencka warstwa społeczna, określana jako "kreatywna klasa", do której należą przedstawiciele różnych zawodów, wytwarzający nowe idee, dzieła czy technologie. Jest interesującą, twórczą i pożyteczną grupą. Jak do niej wejść?

Czy i jak rozbudzić kreatywność?
Ważne jest pytanie, jak jest z ludzką kreatywnością? Czy naprawdę ma ją w jakimś stopniu każdy uczeń, nauczyciel czy człowiek w ogóle, od urodzenia? W edukacji szkolnej ważny jest problem jej korzyści edukacyjnych oraz strategii rozbudzania i rozwijania kreatywności. Natomiast w edukacji biologicznej i przyrodniczej istotne jest pytanie: Jakim jest kreatywny nauczyciel biologii i jaki może być udział biologów w budowaniu epoki kreatywności? – Zapytano o to w najnowszej Biologii w Szkole (2010/3, s. 46-52) w artykule pt. Jak rozbudzić kreatywność nauczycieli biologii? Warto przeczytać, bo problem nie dotyczy tylko osób pracujących w edukacji biologicznej i przyrodniczej.

Dlaczego rozbudzić kreatywność?
Niektórzy twierdzą, że każdy z nas z natury rzeczy jest kreatywny, pewnie w bardzo różnym stopniu i zakresie, oraz wcale nie trzeba specjalnie zabiegać o rozbudzanie czy rozwijanie ludzkiej kreatywności, bo ona po prostu w nas jest. Trzeba w szkole czy pracy stworzyć odpowiednie, życzliwe warunki do ujawnienia się kreatywności. Trzeba promować ją w środowisku. Przypomina się tu piosenka, że każdy śpiewać może... Z pewnością jednak nie każdy uczeń ją ujawnia, czasem się lęka tworzenia lub lubi burzyć. A - jak jest z naszym - nauczycielskim zainteresowaniem czy zamiłowaniem do tworzenia? Wielu woli odtwarzać i pyta o metodyczne gotowce. W praktyce z kreatywnością jest bardzo różnie. A to już znacznie poważniejszy problem.

Dlaczego najpierw polubić ciekawość?
Z pewnością ciekawość poznawczą ma każdy, a z naszym zainteresowaniem szkolną kreatywnością (tworzeniem) jest rozmaicie? W szkolnej praktyce jest z nią bardzo różnie, bo i różnie jest z naszą chęcią do pracy i pracowitością. A to zainteresowanie się nauczycieli kreatywnością i tworzeniem kreatywnej edukacji jest przecież czymś bardzo poważnym i ważnym dla rozwoju uczniów. 
 
Ciekawie relacje między ciekawością a kreatywnością człowieka dostrzega prof. Krzysztof J. Szmidt, który przypomina psychologom i nauczycielom, w artykule pt. Ciekawość - pierwszy stopień do twórczości, ujawnionym niedawno w Psychologii w Szkole (2009/1, s. 67-78), że ze wszech miar warto i trzeba rozbudzać uczniowską ciekawość i rozwijać poznawcze zainteresowania uczniów, bo one są wstępnym etapem kreatywności. Z całą pewnością, podobnie można napisać o nauczycielskiej kreatywności w edukacji.

Jak pracować nad kreatywnością?
Z rozbudzaniem i rozwijaniem kreatywności nauczycieli i uczniów pewnie jest podobnie, jak z pracą nad pogłębianiem naszych poznawczych zainteresowań. Wyostrzoną ciekawość można też przekształcić w zamiłowania, hobby czy życiową pasję. One są dla nas ważniejsze od przedmiotowej wiedzy, która bywa ulotna, a rzeczywiste mocne nastawienie na kreatywność (pozytywna postawa), podobnie jak zainteresowania i zamiłowania są mocne i względnie trwałe. Stąd dla nas nauczycieli ważna jest wiedza o strategiach i metodach działania, w tym o sposobach rozbudzania w uczniach nie tylko ciekawości świata, ale ostrego nastawienia na tworzenie i pogłębionego zainteresowania kreatywnością.

Dlaczego być niecałkiem grzecznym?
Uczniowie kreatywny, zaradni, bywają w szkole spostrzegani jako niegrzeczni. W tegorocznym numerze Psychologii w Szkole (2010/1, s.70-77) można przeczytać interesujące psychologiczne uzasadnienie dla potrzeby i działań ku kreatywnej szkole. Jest to artykuł Macieja Karwowskiego pt. Kreatywny, czyli niegrzeczny? Śmiało można ten materiał, bo co najmniej z kilku powodów warto, polecić nauczycielom innowacyjnym, kreatywnym, zaangażowanym, ale i wątpiącym w swoje możliwości. Artykuł warto przeczytać!

Jak rozbudzić uczniowską kreatywność?
W kilku artykułach o innowacjach i kreatywności wskazywano na ważność i ogromne znaczenie kreatywności i indywidualnych zainteresowań poznawczych nauczycieli. One zwykle koncentrują się na merytorycznych dziedzinach danego przedmiotu nauczania, a w praktyce przecież mniej ważne jest, czym się nauczyciel naprawdę interesuje, a ważniejsze, jak swoje zainteresowanie czy kreatywność, realizuje i jak promuje w środowisku? Mówi się, że aby innych rozpalić do czegoś – trzeba samemu płonąć! Indywidualne zainteresowania i osobiste zamiłowania warto samemu pielęgnować, ale najpierw trzeba je znaleźć, ujawnić, rozbudzić i w sobie rozpalić.

Przeczytaj również w Edunews.pl:
»  Jak budzić osobiste zainteresowania?  
»  Wyzwania edukacji drugiej dekady XXI w.  
»  Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej 
»  Po pierwsze: rozwój zainteresowań 
»  Po pierwsze: Zainteresować innowacjami  
»  Edukacja nowoczesna jest humanistyczna
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie