Jak przybliżyć szkołę do pokolenia Y?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

system oświatyPrezentacja Karla Fischa i Scotta McLeoda "Did you know...?" uzmysławia nam, jak głębokich zmian związanych z funkcjonowaniem dzisiejszego systemu edukacji jesteśmy świadkami; zmian, które powodują powstawanie nowej cyfrowej rozpadliny w poprzek szkoły - między uczniami i nauczycielami. Zmian i ich znaczenia nie dostrzega się ciągle w polskiej szkole.

 

Największym problemem dla dzisiejszej edukacji jest to, że nauczyciele - usiłują uczyć populację, która porozumiewa się zupełnie nowym językiem. Do szkół uczęszcza dziś pokolenie zwane pokoleniem Y, które nie zna świata bez Internetu i urządzeń multimedialnych, które przez sporą cześć nauczycieli wykorzystywane są w minimalny sposób w dydaktyce szkolnej.

Obniża się w ten sposób nie tylko autorytet samego nauczyciela. To z kolei może powodować obniżenie u nauczycieli poczucia własnej wartości. Ktoś o niskim poczuciu własnej wartości nie może wychowywać odważnego, kreatywnego, otwartego społeczeństwa.

Szkoła przestała być jedynym źródłem dostarczania informacji i wiedzy. Zmienia się w związku z tym rola nauczyciela, który ze swoją wiedzą przedmiotową i przestarzałą metodyką nie jest w stanie sprostać wyzwaniom społeczeństwa informacyjnego. Dzisiejsze wyzwania w globalnym świecie determinują konieczność zmiany podejścia w procesie nauczania – z informacyjnej (klasyczna polska szkoła) na aktywne zdobywanie i wykorzystanie wiedzy.

Cztery główne kierunki działania w kierunku szkoły pokolenia Y:

Kierunek 

Działania 

Tworzenie infrastruktury Udostępnienie szybkich sieć bezprzewodowych w szkołach, hot spoty w klasach szkolnych, przygotowanie przestrzeni szkolnej do pracy projektowej, uruchomienie profesjonalnych centrów i laboratoriów  multimedialnych, szkolnego studia TV, zastosowanie tablic interaktywnych współpracujących ze sobą w szkole i między szkołami, itd.
Spójny system kształcenie na wszystkich poziomach Nowoczesne doradztwo zawodowe prowadzone od szkoły podstawowej do studiów wyższych, praca nad talentami i ich rozwój na wszystkich etapach kształcenia w szkole, przygotowanie studentów do pracy w szkole w nowej roli (mentorów, facylitatorów, moderatorów itp.), nacisk na przygotowanie metodyczne, obecnie brak korelacji pomiędzy 5 letnimi studiami pedagogicznymi a przygotowaniem do pracy w szkole, profile kompetencyjne absolwentów, wdrożenie nowoczesnych narzędzi biznesowych wspomagających zarządzanie wiedzą i kapitałem społecznym, wdrożenie programów przyspieszonego uczenia opartych na neuroedukacji.
Rozwój wysokiej jakości usług i treści multimedialnych Powołanie agencji narodowej zajmującej się wspieraniem, inicjowaniem, inspirowaniem , koordynacją oraz certyfikacją dydaktycznych materiałów multimedialnych i usług edukacyjnych, integracja zasobów i usług edukacyjnych dostępnych w sieci na narodowego (Interklasa, Edunews, NBPortal, Biblioteki Cyfrowe, eLearning CODN, itp). 
Rozwój ośrodków zdobywania wiedzy i ich obecność w sieci Kioski multimedialne mSzkoła (na wzór kiosków mBanku), rozwój portali z licencjami Creative Commons, edukacyjne platformy społecznościowe,  portale z zasobami edukacyjnymi na wzór TeachersTV i TeacherTube, modyfikacja i przebudowa Scholarisa w kierunku Web 2.0 i rozwój  Web3.0, umożliwienie tworzenia warunków do realizacji  decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitych ram wspólnotowych dla przejrzystości kwalifikacji i kompetencji (Europass). 

Zasady wdrażania

Sukces zastosowania w edukacji nowych rozwiązań zależy od wielu czynników: przede wszystkim stworzenia rozwiązań systemowych, ale też przekonania i akceptacji przez dyrektora szkoły, zastosowania zdobytej wiedzy  i promocji nowych rozwiązań, a także od jakości wdrażanego projektu, kosztów ich wdrażania oraz samej kultury organizacyjnej szkoły.

Wielkim zadaniem jest stworzenie modelu kompetencyjnego nauczyciela społeczeństwa informacyjnego i zainicjowanie zmian na wszystkich poziomach edukacji i wsparcia systemowego nauczycieli.

Bariery we wdrażaniu szkoły przyszłości:

Bariery  Znaczenie 
Technologiczne  Archaiczna funkcjonalność pracowni komputerowych, niedostateczne wyposażenie nauczycieli w  komputery przenośne, brak nowoczesnych technologii mobilnych w szkole, nienadążanie szkoły za rozwojem technologii IT z rozwiązaniami funkcjonującymi w biznesie. 
Mentalne i przyzwyczajenie pracowników  Przyzwyczajenie do modelu szkoły ery przemysłowej, wolny rozwój edukacji opartej na metodologii projektowej, brak motywacji do zmiany roli nauczyciela przekazującego wiedzę na wspierającego proces uczenia się ucznia. 
Dydaktyczne i metodyczne  Brak wiedzy na temat wykorzystania w edukacji technologii mobilnej, brak u nauczycieli kompetencji społeczeństwa informacyjnego, brak wiedzy na temat pracy mózgu i jego roli w uczeniu się. 
Prawne  Prawo oświatowe niedostosowane do wyzwań dzisiejszego świat, archaiczność Karty Nauczyciela, brak przepisów prawa umożliwiających urynkowienie edukacji, brak czytelnych reguł współpracy oświaty publicznej z biznesem. 
Etyczne  Bezpieczeństwo w sieci, spadek autorytetu szkoły i nauczyciela w związku powstawanie nowej cyfrowej rozpadliny (digital gap) w poprzek szkoły - między uczniami i nauczycielami. 

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą innowacyjnej szkoły -  Collegium Futurum w Słupsku)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie