Dziewięć razy za

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

nowe technologieObietnice rozdania komputerów uczniom pochodzącym z niezamożnych rodzin czy gimnazjalistom przez polski rząd nie wzbudziły jakiegoś wielkiego entuzjazmu w Polsce. Raczej skłoniły do stawiania wielu pytań – po co taki ciężar uczniowi? jak będą one wykorzystywane? przez kogo? kto za to zapłaci albo – czy to w ogóle jest w szkołach potrzebne?

 

Na takie pytania warto odpowiedzieć, ponieważ wcześniej czy później polska szkoła będzie musiała otworzyć się na nowe technologie edukacyjne.

 

Podpowiedzi dla polskich środowisk edukacyjnych można znaleźć za oceanem. John Page w serwisie Techlearning.com podaje dziewięć powodów, dla których warto inwestować w rozwój nowych technologii w edukacji. Jak sam przyznaje, do zastanowienia się nad tym trendem skłonił go jeden z listów, który otrzymał od nauczyciela, mniej więcej tej treści: „Dziękuję bardzo! No to teraz muszę coś zrobić z tym laptopami, które Oni mi dali!”. Jest to klasyczny przykład dawania rozwiązania, zanim jeszcze zidentyfikowało się problem – co skłoniło Page’a do zestawienia dziewięciu powodów, pokazujących dlaczego nowe technologie są ważne w procesie edukacji.

 

1. Rozszerzenie czasu i miejsca edukacji
W typowej szkole uczeń ma dostęp do danego nauczyciela przez godzinę dziennie. To znaczy, że spotkanie z tym nauczycielem zabiera mu 6% z jego zazwyczaj 16-godzinnego dnia pracy, a w dodatku przez tę jedną godzinę dzieli czas nauczyciela z średnio 25 kolegami i koleżankami. Ale z drugiej strony może mieć dostęp do Internetu przez prawie 100% tego czasu. Wprawdzie – jak uważa Page - technologie nie zastąpią inspirującego i kreatywnego nauczyciela, ale mogą poprawić dostęp online do przygotowanych przez niego materiałów. Wykorzystanie klasycznych narzędzi edukacyjnych – książki i wykładu nauczyciela w klasie – ogranicza proces uczenia się z punktu widzenia ucznia. Tu widać zatem przewagę laptopa podłączonego do Internetu – jeśli nauczyciel poświęcił czas na przygotowanie materiału dla swoich uczniów i umieścił go w Internecie – mogą oni uczyć się w każdym czasie i miejscu. W dodatku pojemność laptopa jest o wiele większa niż książek noszonych w tornistrze na plecach. Inaczej mówiąc – nowe technologie edukacyjne umożliwiają naukę kiedykolwiek i gdziekolwiek, nie tylko przez godzinę dziennie.

 

2. Lepsze (głębsze) zrozumienie tematu
Interaktywne symulacje i ilustracje tematyczne umożliwiają lepsze zrozumienie konkretnego zagadnienia. Użycie wirtualnego środowiska umożliwia  wyjście poza klasyczne szkolne narzędzia jak kreda i prelekcja. Nie tylko dla uczniów będzie to ciekawsze, ale również nauczycielowi będzie łatwiej tłumaczyć zawiłe problemy z użyciem multimedialnych prezentacji. Połączenie tego przekazu z narzędziami dostępnymi w Internecie (dobrze żeby to nauczyciel je wskazał), umożliwia sięganie po nie za każdym razem, gdy będą tego potrzebowali.

 

3. Zamiana ról
Nowe technologie umożliwiają zamianę ról. Zamiast bycia nauczanymi, uczniowie mogą otrzymać do realizacji projekty, które wymagać będą aby sami zdobyli określone informacje, czy umiejętności. Jak podkreśla Page – kluczem do tego jest zdolność do zdobywania informacji, której potrzebują, kiedy potrzebują i gdziekolwiek się znajdują, bez presji nauczyciela. Takie podejście jest bardziej atrakcyjne dla ucznia. Oni wręcz palą się do wykorzystania swojej kreatywności, a nowe technologie im to umożliwiają.

 

4. Nowe media do rozwoju samo-ekspresji
Uczniowie nie zapisują już wyłącznie zeszytów, które czyta tylko nauczyciel. Dzięki nowym technologiom mogą się wyrażać w dużo szerszej społeczności – tworząc prezentacje Powerpoint i zamieszczając je w Internecie, nagrywając swoje wypowiedzi, tworząc i publikując cyfrowe zdjęcia, filmy wideo, gazetkę szkolną w Internecie, prowadząc stronę internetową, bloga czy nawet szkolne radio albo szkolną telewizję. Prawo do ekspresji nadaje im nowy sens w codziennym życiu i możliwość komunikacji z rówieśnikami na niespotykaną skalę.

 

5. Kolaboracja
Kluczową umiejętnością we współczesnym świecie jest umiejętność współpracy nad projektami na odległość – nawet bez fizycznej znajomości swoich partnerów. Uczniowie coraz rzadziej uczą się sami – częściej tworzą grupy osób uczących się wspólnie wykorzystując Internet, pocztę elektroniczną, komunikatory, czaty i telefony komórkowe. To zdecydowanie ułatwia im funkcjonowanie w dorosłym życiu – przecież już na uniwersytetach wiele projektów naukowych realizowanych jest przez zespoły badawcze złożone z osób rozsianych po całym świecie (to samo dzieje się w przypadku globalnych korporacji, czy nawet firm współpracujących z zagranicznymi partnerami). Koniecznie trzeba do takiej metody pracy przygotować uczniów już na etapie szkolnym.

 

6. Podejście globalne
Niczym nieograniczona komunikacja z całym światem poszerza horyzonty myślowe uczniów. Mogą rozmawiać z kolegami oddalonymi o tysiące kilometrów, a także brać udział w konferencjach online (warsztatach, spotkaniach), dzięki którym łatwo poszerzają swoją wiedzę. To dodatkowo przekłada się często na lepsze rozumienie innych kultur – komunikacja często przeradza się bowiem w realną współpracę i wymianę.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie