Rywalizacja, konkurowanie, wzajemne porównywanie się to efekt sztucznego budowania w szkołach i domach ego naszych uczniów. Chęć ciągłego wyścigu, udowadnianie swojej wielkości i przekonanie o własnej niezwykłości sprawiają, że wojny, bitwy i słowne pojedynki, jak też wszechobecny hejt i mowa nienawiści, to efekt rozbuchanego ego. Jego destrukcyjna i często niszcząca siła sprawiają, że wychowujemy nieszczęśliwe, sfrustrowane, cyniczne, często też zgorzkniałe i reaktywne społeczeństwo.
Edukacja a wolność
Czy w szkole jest miejsce na wolność ucznia i nauczyciela? Jesteśmy przecież tak mocno skrępowani rozwiązaniami systemowymi, wymogami podstawy programowej, brakiem czasu i sprzętu… A może te ograniczenia istnieją głównie w naszych głowach?
Czy rodzice wiedzą, co oglądają ich dzieci w telewizji?
We współczesnym świecie cyfrowym, który oferuje najmłodszym niewyczerpaną liczbę możliwości i okazji do zabawy, kanały telewizyjne dla dzieci wciąż cieszą się największym zaufaniem polskich rodziców. Choć większość opiekunów (70%) deklaruje, że pilnuje czasu, który ich pociechy spędzają przed telewizorem, 42% z nich nie kontroluje oglądanych przez dzieci treści - wynika z badań zleconych przez Cartoon Network.
Modne nie znaczy dobre
W edukacji funkcjonuje wiele pseudonaukowych koncepcji i praktyk o niepotwierdzonej efektywności lub wręcz wykazanej nieefektywności. Część z nich to jedynie mody – zawiodą nadzieje i przeminą. Po czym rozpoznać pseudonaukę? Jak nie dać się jej uwieść i jak uchronić przed nią szkołę?
Zmiana systemu oświaty podzieliła Polaków
Opinie na temat planowanych zmian w oświacie są mocno podzielone. 34 proc. Polaków wiąże z reformą raczej nadzieje niż obawy, 31 proc. ma mieszane odczucia, a 27 proc. częściej wyraża obawy, niż wierzy w sukces - podkreśla CBOS w najnowszym sondażu.
Współ-praca i współ-działanie
Doradztwo zawodowe w szkole, to współ-praca! współ-działanie! szkoły, rodziców i uczniów. Celem tej współpracy ma być świadomy wybór ucznia własnej ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, pomoc w odkrywaniu pasji, zainteresowań, mocnych stron i kształcenia umiejętności (kompetencji) miękkich.
Po co nam Edunews.pl – czyli o rozwoju nauczycieli
Od dawna szukałem portalu, który wnosiłby coś nowego w polską oświatę, dawał inne spojrzenie na edukację, pozwalał na merytoryczną dyskusję, umożliwił zapoznanie się z doświadczeniami innych nauczycieli, a także w sposób naukowy przedstawiał różne aspekty pracy z młodzieżą. Moim zdaniem role te spełnia właśnie Edunews.pl, który wczoraj obchodził 9-te urodziny. Tylko czy, tego typu portal potrzebny jest nauczycielom ? Nie znajdziemy tutaj gotowych prac, testów i ćwiczeń do ściągnięcia, co często spotyka się na innych portalach. Co w takim razie daje nam Edunews.pl? Przede wszystkim pozwala zmienić perspektywę patrzenia na edukację, a w konsekwencji prowadzi do tak potrzebnego rozwoju nauczycieli.