Empatia to postawa, którą możemy kształtować w procesie wychowania. Samo wychowanie nie jest dodatkową funkcją szkoły, ale podstawowym zadaniem każdej osoby i instytucji, która ma szansę czy obowiązek wywarcia pozytywnego wpływu na dziecko. Efektywna edukacja nie jest możliwa bez wychowania. Tak jak życie we współczesnym świecie nie jest możliwe bez empatii. Tego polska szkoła uczy się od nauczycieli, którzy o wychowaniu nie zapominają. Naszym obowiązkiem jest im pomóc.
Modne nie znaczy dobre
W edukacji funkcjonuje wiele pseudonaukowych koncepcji i praktyk o niepotwierdzonej efektywności lub wręcz wykazanej nieefektywności. Część z nich to jedynie mody – zawiodą nadzieje i przeminą. Po czym rozpoznać pseudonaukę? Jak nie dać się jej uwieść i jak uchronić przed nią szkołę?
Zadbajmy o stołówki szkolne
„Ale ekstra!” – tak powinny reagować dzieci, wchodząc do stołówki. „Jest ona bowiem nie tylko miejscem spożywania posiłków, ale także przestrzenią, w której uczniowie spotykają się podczas długiej przerwy, budują relacje i odpoczywają”, opowiada Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. Jak zatem powinna wyglądać ekstra stołówka?
Zmiana systemu oświaty podzieliła Polaków
Opinie na temat planowanych zmian w oświacie są mocno podzielone. 34 proc. Polaków wiąże z reformą raczej nadzieje niż obawy, 31 proc. ma mieszane odczucia, a 27 proc. częściej wyraża obawy, niż wierzy w sukces - podkreśla CBOS w najnowszym sondażu.
Współ-praca i współ-działanie
Doradztwo zawodowe w szkole, to współ-praca! współ-działanie! szkoły, rodziców i uczniów. Celem tej współpracy ma być świadomy wybór ucznia własnej ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, pomoc w odkrywaniu pasji, zainteresowań, mocnych stron i kształcenia umiejętności (kompetencji) miękkich.
Tabliczka mnożenia z błędem?
Schody oklejone tabliczką mnożenia, datami, częściami mowy coraz częściej można spotkać w szkołach. Tak naprawdę to wcale nie jest trudne, zrobić sobie takie schody. Potrzebujemy kolorowy papier, drukarkę, laminarkę, taśmę dwustronną i chęci.
Po co nam Edunews.pl – czyli o rozwoju nauczycieli
Od dawna szukałem portalu, który wnosiłby coś nowego w polską oświatę, dawał inne spojrzenie na edukację, pozwalał na merytoryczną dyskusję, umożliwił zapoznanie się z doświadczeniami innych nauczycieli, a także w sposób naukowy przedstawiał różne aspekty pracy z młodzieżą. Moim zdaniem role te spełnia właśnie Edunews.pl, który wczoraj obchodził 9-te urodziny. Tylko czy, tego typu portal potrzebny jest nauczycielom ? Nie znajdziemy tutaj gotowych prac, testów i ćwiczeń do ściągnięcia, co często spotyka się na innych portalach. Co w takim razie daje nam Edunews.pl? Przede wszystkim pozwala zmienić perspektywę patrzenia na edukację, a w konsekwencji prowadzi do tak potrzebnego rozwoju nauczycieli.