Na relacjonowanie tego, co wydarzyło się podczas konferencji INSPIR@CJE 2014 przyjdzie jeszcze czas, ponieważ wątków do poruszenia jest co najmniej kilkanaście albo i kilkadziesiąt. Szukając pomysłu na wzbogacenie mojego wystąpienia na otwarcie konferencji, przeszukiwałem archiwa Cyfrowej Biblioteki Narodowej POLONA. Nauczyciele koniecznie powinni tam zaglądać.
Uczenie się przez dzielenie się
Konferencja INSPIR@CJE 2014 rozpoczęta. Pierwszy dzień konferencji był bogaty w inspirujące, a jakże, wystąpienia, w których prelegenci dzielili się z uczestnikami swoimi doświadczeniami z pracy z uczniami i studentami oraz udowadniali, że dzięki zastosowaniu różnorodnych metod pracy z TIK lekcje w każdej szkole mogą być atrakcyjne i angażujące uczniów, a ci nie będą chcieli oderwać się od uczenia.
TIK na lekcjach – jak zacząć?
Jest wiele głosów krytykujących wprowadzenie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) do pracy z dziećmi. Niektórzy uważają, że dzieci powinny uczyć się pisać, liczyć, rysować, wycinać, bawić się, a naukę z wykorzystaniem TIK można odłożyć na potem (niech sami się nauczą...). To raczej nie jest dobre rozwiązanie, o czym postaramy się powiedzieć podczas prezentowanego tu warsztatu online.
Matura 2014 - Polacy nic się nie stało!
Polacy, znowu nic się nie stało (jak co roku), jedynie egzaminy centralne należy zlikwidować... Rozumiem, że tej wiosny we wszystkich krajach Unii Europejskiej matury z matematyki nie zdało po ok. 30%. To tłumaczyłoby ten wynik i w Rzeczpospolitej. Bo przecież nie może wpłynąć na ten wynik li tylko postanowienie ministry, żeby podnieść stopień trudności egzaminu dojrzałości z jednego przedmiotu.
Poszukiwanie superdyrektora szkoły
Szkoły potrzebują dobrych dyrektorów. O pożądanych ich cechach napisano już sporo, ale czasy się zmieniają. Wydawnictwo Wolters Kluwer, wydające znane czasopismo „Dyrektor Szkoły”, organizuje konkurs „Super Dyrektor”. Jaki ma być dziś dyrektor szkoły? Kto ma wskazać takiego szefa i jaki ma być ten superdyrektor?
Szalony chińczyk
Jako niepoprawny ludolog, „czerpię inspirację” (jak ładnie określił kiedyś na spotkaniu poznańskiej grupy Polskiego Towarzystwa Badania Gier jego założyciel Augustyn Surdyk) z wielu różnych gier. Moje zawodowe zboczenie, zapewne znane wielu z wam, polega na każdorazowym zastanawianiu się przy poznaniu nowej gry, czy przypadkiem nie udałoby mi się jakoś jej zastosować na zajęciach.
Likwidacja kolegiów nauczycielskich nie do końca przemyślana
Wkrótce znikną ostatnie kolegia nauczycielskie. Sejm chce postawić ostatnią kropkę nad „i” - pracuje nad nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, która ostatecznie zlikwiduje te zasłużone dla polskiej oświaty instytucje. Kolegia pełniły w latach 90. ważną rolę w systemie oświaty, ale okazały się chyba zbyt niewygodne dla nastawionych na masowe kształcenie uczelni pedagogicznych.