„Kocham mój komputer – mieszkają tam wszyscy moi przyjaciele…” No właśnie- czy aby na pewno ci „wszyscy” – to sami przyjaciele? Czy młodzież zdaje sobie sprawę z zagrożeń w sieci, czy zwraca uwagę na swoje bezpieczeństwo? Spróbujmy pogadać o tym na lekcji języka angielskiego w Dniu Bezpiecznego Internetu (10 lutego) lub wkrótce po nim.
Zacznijmy od krótkiej ankiety, która wprowadzi nas w temat. Nasz kwestionariusz dostępny jest pod tym linkiem: Are you safe on the Net? – a questionnaire.
Kolejne zadanie to praca z tabelą matching. Uczniowie pracują w grupach lub parach, starając się dopasować kolumny tabeli wiążąc przyczyny z rezultatem/efektem. Klucz dopasowania podano w dokumencie: Internet Safety - a matching table.
Tutaj przyda się słownik, jeżeli nie wszystkie wyrażenia uczniowie zrozumieją. Polecam nieskomplikowany, szybki diki – słownik angielskiego on-line, dostępny również na urządzenia z Androidem.
Byłoby idealnie, gdybyśmy tę lekcję przeprowadzili po powtórce konstrukcji słownikowo-gramatycznych służących formułowaniu rad. Ale jeśli nie mieliśmy na to czasu, można skorzystać z naszej mini-ściągi poniżej: Giving advice – a quick prompt.
Teraz nie będzie już problemu ze zredagowaniem poszczególnych punktów/rad z tabeli w formę ulotki bezpieczeństwa w korzystaniu z Internetu. Oczywiście może być wiele wersji, porady ułożymy w różnej kolejności- nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Nasz praca zakończyła się tak: Safety leaflet – tips for Internet users.
Pracę w Dniu Bezpiecznego Internetu możemy zakończyć obejrzeniem filmiku – animowanej wersji ulotki „Safetiquette” , stworzonej w programie Voki. Poniżej można podejrzeć etapy budowania filmiku: Voki avatars – leaflet building /pieces of advice. Pełną wersję ulotki animowanej znajdziemy tutaj:
Niestety, nie zadbaliśmy o polskie napisy. A może któraś z superbelferskich klas pokusiłaby się o ich dodanie? Wtedy z animowanej ulotki mogłyby korzystać również młodsze dzieci. Napisy można dodać z pomocą programu Amara – program do wstawiania napisów do filmów, ale to już zupełnie inna historia….
Mam nadzieję, że proponowana lekcja zainteresuje Państwa uczniów. Pisząc ten mini-scenariusz korzystałam z materiałów, wypracowanych w trakcie realizacji projektu eTwinning. „Safetiquette” został uhonorowany Krajowymi i Europejskimi Odznakami Jakości eTwinning, Europejskim Znakiem Innowacyjności w Uczeniu się i Nauczaniu Języków Obcych ELL 2013, II Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2013 w Republice Czeskiej oraz I Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2014 w Polsce. Pełna dokumentacja projektowa i inne pomysły na zajęcia wokół tematu bezpieczeństwa i zasad Netykiety dostępne są pod linkiem: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p75118.
Notka o autorce: Mirosława Dyka-Płonka jest nauczycielką języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.
Zobacz także inny artykuł Superbelfra: Dzień Bezpiecznego Internetu z Superbelframi w Twojej szkole.
Przeczytaj więcej o bezpieczeństwie w internecie w Edunews.pl: