Lekcja angielskiego o bezpieczeństwie w sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Kocham mój komputer – mieszkają tam wszyscy moi przyjaciele…” No właśnie- czy aby na pewno ci „wszyscy” – to sami przyjaciele? Czy młodzież zdaje sobie sprawę z zagrożeń w sieci, czy zwraca uwagę na swoje bezpieczeństwo? Spróbujmy pogadać o tym na lekcji języka angielskiego w Dniu Bezpiecznego Internetu (10 lutego) lub wkrótce po nim.

Zacznijmy od krótkiej ankiety, która wprowadzi nas w temat. Nasz kwestionariusz dostępny jest pod tym linkiem: Are you safe on the Net? – a questionnaire.

Kolejne zadanie to praca z tabelą matching. Uczniowie pracują w grupach lub parach, starając się dopasować kolumny tabeli wiążąc przyczyny z rezultatem/efektem. Klucz dopasowania podano w dokumencie: Internet Safety - a matching table.

Tutaj przyda się słownik, jeżeli nie wszystkie wyrażenia uczniowie zrozumieją. Polecam nieskomplikowany, szybki diki – słownik angielskiego on-line, dostępny również na urządzenia z Androidem.

Byłoby idealnie, gdybyśmy tę lekcję przeprowadzili po powtórce konstrukcji słownikowo-gramatycznych służących formułowaniu rad. Ale jeśli nie mieliśmy na to czasu, można skorzystać z naszej mini-ściągi poniżej: Giving advice – a quick prompt.

Teraz nie będzie już problemu ze zredagowaniem poszczególnych punktów/rad z tabeli w formę ulotki bezpieczeństwa w korzystaniu z Internetu. Oczywiście może być wiele wersji, porady ułożymy w różnej kolejności- nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Nasz praca zakończyła się tak: Safety leaflet – tips for Internet users.

Pracę w Dniu Bezpiecznego Internetu możemy zakończyć obejrzeniem filmiku – animowanej wersji ulotki „Safetiquette” , stworzonej w programie Voki. Poniżej można podejrzeć etapy budowania filmiku: Voki avatars – leaflet building /pieces of advice. Pełną wersję ulotki animowanej znajdziemy tutaj:

Niestety, nie zadbaliśmy o polskie napisy. A może któraś z superbelferskich klas pokusiłaby się o ich dodanie? Wtedy z animowanej ulotki mogłyby korzystać również młodsze dzieci. Napisy można dodać z pomocą programu Amara – program do wstawiania napisów do filmów, ale to już zupełnie inna historia….

Mam nadzieję, że proponowana lekcja zainteresuje Państwa uczniów. Pisząc ten mini-scenariusz korzystałam z materiałów, wypracowanych w trakcie realizacji projektu eTwinning. „Safetiquette” został uhonorowany Krajowymi i Europejskimi Odznakami Jakości eTwinning, Europejskim Znakiem Innowacyjności w Uczeniu się i Nauczaniu Języków Obcych ELL 2013, II Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2013 w Republice Czeskiej oraz I Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2014 w Polsce. Pełna dokumentacja projektowa i inne pomysły na zajęcia wokół tematu bezpieczeństwa i zasad Netykiety dostępne są pod linkiem: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p75118.

Notka o autorce: Mirosława Dyka-Płonka jest nauczycielką języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Zobacz także inny artykuł Superbelfra: Dzień Bezpiecznego Internetu z Superbelframi w Twojej szkole

Przeczytaj więcej o bezpieczeństwie w internecie w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie