Jak (nie) dokształcają się Polacy?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W październikowym sondażu opinii publicznej CBOS po raz pierwszy zapytał respondentów o to, jak się dokształcają i podnoszą swoje kwalifikacje w różnych aktywnościach wykraczających poza regularną, formalną edukację. Z danych CBOS wynika, że ogólnie "kiedyś" większość dorosłych Polaków (64%) uczestniczyła w takich „nadprogramowych” kursach lub studiach podyplomowych i poszerzała swoje kompetencje wyniesione ze szkół bądź regularnych studiów. Co szósty badany (17%) dokształcał się w ten sposób w ciągu ostatniego roku, co ósmy (13%) w ciągu ostatnich 2–3 lat, a co trzeci (34%) jeszcze dawniej. Więcej niż jedna trzecia badanych (35%) nigdy tego nie robiła!

Zapytano także o dziedziny, w jakich doszkalały się osoby uczestniczące w badaniu CBOS[1]. Odpowiedzi były bardzo zróżnicowane, chociaż pewne kategorie powtarzały się znacznie częściej niż inne. Najczęściej były to kursy komputerowe i informatyczne (wskazało je 12% respondentów), zarówno te mniej zaawansowane, dotyczące obsługi podstawowych programów komputerowych, jak i bardziej zaawansowane szkolenia z zakresu programowania. Na drugiej pozycji plasowały się kursy obsługi urządzeń, sprzętu czy maszyn innych niż komputery (10%), takich jak np. koparka, wózek widłowy czy kasa fiskalna. Trzecia kategoria najczęściej wymienianych szkoleń to kursy zawodowe, techniczno-robotnicze (9%), obejmująca np. kursy na spawacza, ślusarza czy murarza. Nieco rzadziej wymieniane były szkolenia z dziedziny finansów i rachunkowości (8%), a pierwszą piątkę zamykały kursy języków obcych (7%).

Wyniki CBOS zdają się potwierdzać długotrwały trend: jeśli chodzi o doszkalanie się po ukończeniu formalnej edukacji, Polacy znajdują się w ogonie krajów UE. Eurostat z pomocą krajowych urzędów statystycznych zbiera dane dotyczące udziału w szkoleniach przynajmniej od 2013 roku. Z ostatniego (Q4 2023) badania Edukacja Osób Dorosłych (AES)[1], w którym dane zbierano w latach 2022-2023, wynika, że ogólnie (średnia UE): 

47% dorosłych w wieku od 25 do 64 lat uczestniczyło w edukacji i szkoleniach w ciągu ostatnich 12 miesięcy (dane z 2022)

64% dorosłych uczestniczyło w różnych formach edukacji nieformalnej w UE (dane z 2022)

Tu powyższe dane w rozbiciu na powiązanie z celami zawodowymi lub pozazawodowymi.

Ponadto, 14% bezrobotnych dorosłych w wieku od 25 do 64 lat uczestniczyło w różnych formach edukacji (dane z 2023), w porównaniu 2013-2023.

***

Znaczenie kształcenia dorosłych odzwierciedlają cele wyznaczone na szczeblu UE, zgodnie z którymi do roku 2025 co najmniej 47% dorosłych w wieku 25–64 lat powinno uczestniczyć w kształceniu w ciągu ostatnich 12 miesięcy (Europejski Obszar Edukacji), a do roku 2030 co najmniej 60% wszystkich dorosłych powinno każdego roku uczestniczyć w szkoleniach (Europejski Filar Praw Socjalnych). Jest całkiem realna szansa, że w Polsce tych poziomów nie osiągniemy... 

Wygląda na to, że dorośli Polacy nie za bardzo są skłonni doszkalać się zawodowo. Jako kraj zajmujemy w AES trzecie miejsce od końca, a do europejskich prymusów nam daleko. Są jeszcze drugie badania Eurostatu (LFS), w których badana jest aktywność zawodowa w 4 tygodniach poprzedzających badanie, ale niego (2022) też nie wynika dużo lepsza pozycja Polski (5. miejsce od końca w UE) - pisaliśmy o tym już wcześniej[3]

Warto byłoby poważnie zbadać powody, dla których tak słabo wypadamy jako kraj i naród w tych badaniach.

Tymczasem można też wysnuć kilka odmiennych, ale ciekawych hipotez (niewykluczone, że w każdej z nich kryje się jakieś mniejsze lub większe ziarno prawdy...):

  • Polacy mają tak świetną edukację szkolną i wyższą, że praktycznie nie potrzebują się już więcej doszkalać - wszystko już wiedzą i potrafią po swoich szkołach;
  • Polacy są tak bardzo zmęczeni swoją formalną ścieżką kształcenia, że mają nabytą poważną awersję do dalszego uczenia się (na całe życie?);
  • Polacy nie korzystają powszechnie ze szkoleń zawodowych, ponieważ na rynku szkoleń nie ma a) dość dobrej oferty szkoleniowej, lub b) szkolenia są za drogie albo c) trzeba za nie płacić z własnych środków, bo pracodawca nie za bardzo jest skłonny opłacić; 
  • Polacy są bardziej skłonni do korzystania z form edukacji nieformalnej niż formalnej (to akurat zdają się potwierdzać wyniki AES), ale wcale nie traktują jej jako elementu wspierającego pracę zawodową.

Przypisy:

[1] Badanie CBOS „Aktualne problemy i wydarzenia” (414) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Zrealizowano je w dniach od 3 do 13 października 2024 roku na próbie liczącej 1025 osób. 
[2] Badanie AES odbywa się w cyklach 6. letnich. Więcej o nich tutaj.
[3] Zob. Czy chce nam się szkolić? - w którym prezentowaliśmy wyniki badań LFS (2022).

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie