Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC pokazują, że w ciągu ostatnich 17 lat wzrósł poziom umiejętności dorosłych Polaków. Nadal jednak mamy dużo do zrobienia, zwłaszcza w kompetencjach cyfrowych (tu jesteśmy na szarym końcu). Kto podnosi nasze wyniki w rankingu? Osoby z wyższym wykształceniem, pracujący w sektorach usług wiedzochłonnych, wysoko wykwalifikowani pracownicy biurowi.
Jak korzystamy ze smartfonów i tabletów?
Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji. O ile w warunkach domowych korzystamy nieco chętniej z tabletów, to w ruchu, w drodze, niekwestionowanym liderem pozostaje smartfon.
Szkolny start sześcio- i siedmiolatków
Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował wyniki badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym. Wynika z nich, że sześcioletnie i siedmioletnie dzieci kończą pierwszą klasę z takim samym poziomem umiejętności. Na pójściu do szkoły najbardziej zyskują te dzieci, których kompetencje były najsłabsze.
Jak wspierać rozwój kompetencji cyfrowych młodzieży?
Tylko 3% rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Dorośli przyznają, że w tym obszarze są mniej biegli niż młodzież. Tymczasem młodzi wysoko oceniają swoje kompetencje, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości cyfrowych w edukacji i rozwoju osobistym – wynika z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” przeprowadzonego przez TNS Polska dla Fundacji Orange i Orange Polska. Kto i jak może wspierać młodzież w doskonaleniu cyfrowych umiejętności – to temat I Forum Cyfrowych Inspiracji, które odbyło się 13 września w Warszawie.
Czy Polacy potrafią działać w grupie?
Wyniki badania zrealizowanego przez instytut badawczy TNS dla Groupon Polska jednoznacznie pokazują, że Polacy doceniają potencjał wspólnego działania. Niemal 90 proc. uczestników badania wierzy, że działając w grupie są bardziej skuteczni i mogą osiągnąć więcej, a aż 80 proc. zadeklarowało, że wspólne działanie daje im satysfakcję. Zdaniem ankietowanych Internet jest obecnie jednym z głównych czynników ułatwiających promocję inicjatyw oraz współpracę i zaangażowanie przy ich realizacji.
Z iPadami edukacja przyspieszyła
O tym, że tablet jest doskonałym narzędziem edukacyjnym przekonuje się coraz więcej nauczycieli. Ciekawe informacje napłynęły ze Stanów Zjednoczonych. Ponad rok temu w amerykańskim okręgu Lakeville władze oświatowe dokonały poważnej inwestycji w edukację, zakupując z programu grantowego iLearn194 aż 1900 iPadów do 32 klas szkolnych (K-12). Po roku używania iPadów przeprowadzono badania jakościowe, aby sprawdzić, czy zaszła istotna zmiana w jakości edukacji.
Znaczenie nauki dla młodych Polaków
77 proc. młodych Polaków wyraźnie dostrzega, że nauka przyczynia się do poprawy jakości codziennego życia – to wniosek z badania ‘Barometr Edukacyjny Bayer’. Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2013 na zlecenie Bayer przez Millward Brown wśród młodych Polaków (20-35 lat, N=600). Patronat honorowy objęli: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rektor Politechniki Warszawskiej.