Edukacja po singapursku

fot. Dawid Łasiński

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co jest kluczem do rozwoju singapurskiego społeczeństwa i gospodarki? Edukacja! Od czasu odzyskania niepodległości w 1965 roku edukacja singapurska kilka razy przechodziła transformację, dostosowując się do potrzeb dyktowanych przez życie gospodarczo-społeczne – mówi Chan Lee Mun – Chef Skills Officer z organizacji SkillsFuture Singapore.

Swój post oprę o wystąpienie Chan Lee Mun na konferencji Education Exchange Micfrosoft zorganizowanej właśnie w Singapurze, a także na rozmowach z napotkanymi uczniami. Niestety, nie udało mi się odwiedzić żadnej ze szkół, ale mam nadzieję, że jeszcze będzie taka możliwość w niedalekiej przyszłości.

Chan Lee Mun odniósł się do czterech różnych etapów zmian singapurskiej edukacji od schyłku lat pięćdziesiątych do dzisiaj. Zdjęcie poniżej ukazuje, gdzie jesteśmy teraz – edukacja nastawiona na uczącego się oraz na wartości, gdyż świat (społeczeństwo i gospodarka) napędzane są innowacjami. Jej celem od 2012 roku jest większy nacisk na pomoc każdej jednostce w optymalnym rozwijaniu swojego potencjału, innowacyjności i przedsiębiorczości. Promuje się także R&D, czyli prace badawczo-rozwojowe.

Co napędza edukacyjną zmianę?

  • globalizacja,
  • nowe technologie (np. internet rzeczy),
  • zmieniające się zawody/role w pracy,
  • spowalniający wzrost siły roboczej,
  • aspiracje (meeting aspirations).

W Singapurze Skills Future – program (ruch) narodowy jest odpowiedzią na potrzebę zmian. Singapurski minister edukacji Pan Ong Ye Kung uważa, że Skills Future/Umiejętności Przyszłości to wszystko, co Singapurczycy mogą zrobić, by stworzyć przyszłość, która jest inna i lepsza od obecnej poprzez zmianę sposobu postrzegania pracy, kariery i rozwijania nas samych i następnego pokolenia, co oznacza nacisk na 4 podstawowe elementy:

  • świadome wybory ludzi w zakresie edukacji i kariery zawodowej,
  • zintegrowany i elastyczny system kształcenia i szkolenia,
  • rozpoznanie umiejętności i rozwój kariery w oparciu o nie,
  • kulturę uczenia się przez całe życie.

Program Skills Future jest skierowany do uczniów, pracowników i pracodawców.

Jak można zobaczyć, program przewiduje wiele różnych form rozwijania kompetencji przyszłości – w tym szkolenia, przewodniki, a także specjalny kredyt od rządu – szczegóły w nagraniu poniżej.

Co jest najważniejsze?

  • umiejętność zastosowania wiedzy do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
  • uczenie się przez całe życie – „Możesz nauczyć ucznia na jeden dzień, ale jeśli zaciekawisz go wiedzą, będzie kontynuował proces uczenia się tak długo, jak będzie żył” (Clay P. Bedford)

Moje spotkanie z uczennicami

Kiedy pewnego dnia razem z Dawidem Łasińskim zgubiliśmy naszą grupę i poszukiwaliśmy jej na ulicach China Town, napotkaliśmy tam bardzo wielu uczniów. Z rozmowy z nimi dowiedziałam się, że realizują projekt edukacyjny – sprawdzają potrzeby osób odwiedzających tę dzielnicę. Ich zadaniem było zaproszenie przechodniów do odpowiedzi na pytania (np. czym przyjechali do China Town, skąd pochodzą, co jest celem ich wizyty), a następnie przygotowanie prezentacji przedstawianej w szkole. Projekt musi być realizowany zespołowo.

Innego dnia spotkałam uczennice, które kwestowały na rzecz uczniów z ośrodków wychowawczych, by pomóc im w powrocie do społeczeństwa – akcja była zainicjowana przez ich szkołę.

To, co zawsze podkreślają Singapurczycy – nie mają żadnych zasobów naturalnych poza ludźmi, dlatego inwestują w ich rozwój. Mnie osobiście taki kierunek rozwoju edukacji bardzo się podoba. Pytanie, jak wygląda szkolna rzeczywistość w praktyce. Z relacji nauczycieli singapurskich dowiedziałam się, że nowe technologie stanowią normalny element edukacyjnego życia, bo przecież nie można nie skorzystać z czegoś, co pomaga w pracy. Z rozmowy z polskim studentem wiem, że uczniowie bardzo mocno ze sobą rywalizują o to, kto jest lepszy, a wynik testu zależy od poziomu całej grupy. To jest wątek, który na pewno będę chciała zgłębić, gdyż bardzo mnie zainteresował. A że nawiązałam kilka kontaktów z nauczycielami z tego zakątka świata, postaram się już niedługo wrócić z większą porcją informacji.

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com. Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie