Z jednego z niedawnych badań wynika, że uczniowie lubią się uczyć, ale nie lubią chodzić do szkoły. Dość niepokojące... To powinno nas skłonić do zastanowienia, czy nie powinniśmy poszukiwać nowych metod i technik uczenia, żeby uczniom chciało się przychodzić do szkoły i tu właśnie zdobywać wiedzę. O tym, jak dążyć do tej zmiany rozmawiano podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ (Warszawa, 3-4 lipca 2014).
O edukacji w Madrycie. Zapiski z konferencji END-2014
Pod skrótem tym kryje się „International Conference on Education and New Developments 2014”. Przez trzy dni, naukowcy z różnych krajów dyskutowali swoje odkrycia i wyniki badań, dotyczących edukacji. Niektórzy z nich odbyli naprawdę daleką podróż – jak choćby przedstawiciele Tajwanu, Australii czy Kanady. Warto było usłyszeć ich przemyślenia na temat wyzwań we współczesnej edukacji.
Uczenie się przez dzielenie się
Konferencja INSPIR@CJE 2014 rozpoczęta. Pierwszy dzień konferencji był bogaty w inspirujące, a jakże, wystąpienia, w których prelegenci dzielili się z uczestnikami swoimi doświadczeniami z pracy z uczniami i studentami oraz udowadniali, że dzięki zastosowaniu różnorodnych metod pracy z TIK lekcje w każdej szkole mogą być atrakcyjne i angażujące uczniów, a ci nie będą chcieli oderwać się od uczenia.
W drodze do samorządowej szkoły cyfrowej
Modernizacja szkoły nie dokona się jedynie poprzez zakupy sprzętu. Podczas zakończonej w piątek 18 Konferencji „Miasta w Internecie“ miałem przyjemność prowadzić wraz z dr Anną Hildebrandt z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową dyskusję na temat cyfryzacji szkoły. Wszyscy uczestnicy rozmowy zgadzali się, że należy szerzej wykorzystywać technologie edukacyjne, szkolić nauczycieli i unowocześniać metody nauczania oraz że można i należy robić to za pieniądze unijne.
Projekt przestrzeni do uczenia się i innowacyjnych klas
Projektowanie przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu wiedzy przez samych uczniów jest istotną, a mimo to często lekceważoną kwestią. Uczenie się przestaje ograniczać się do murów szkoły i uczelni, może dokonywać się niemal w każdym miejscu. Może się okazać, że szkolna przestrzeń nie sprzyja uczeniu się. Wydaje się wskazane, aby na nowo określić, zaprojektować i przemyśleć wykorzystanie przestrzeni szkolnej i uczelnianej w edukacji.
Stare i nowe trendy w edukacji
Można spróbować parafrazować powiedzenie Heraklita z Efezu i powiedzieć, że edukacja też płynie (skoro płynie wszystko). Zatem edukatorzy nie powinni przyzwyczajać się do tego, co było im bliskie, lecz zawsze wypatrywać czy coś się w tej edukacji nie zmienia. Spróbujmy na to spojrzeć poprzez proste zestawienie.
Jaka będzie szkoła przyszłości?
Aż 233 filmów, przedstawiających wizję edukacji przyszłości, nadesłały zespoły szkolne złożone z uczniów i nauczycieli z całej Polski w konkursie „Kamera! Akcja! Nowoczesna Edukacja”. Zadaniem, które postawiliśmy przez zespołami szkolnymi było przygotowanie filmowej wizji szkoły za 10, 20 albo 30 lat. Uczniowie i nauczyciele mieli wspólnie zastanowić się, co zrobić, aby nauka stała się czymś tożsamym z radością odkrywania i budzeniem ciekawości.