Nowoczesna edukacja nie jest pustym hasłem. Oznacza nie tylko wykorzystanie w procesie nauczania/uczenia się coraz ciekawszych dydaktycznie urządzeń cyfrowych, ale także istotną zmianę świadomości osób odpowiedzialnych za kształcenie. Z Witoldem Kołodziejczykiem, dyrektorem szkoły Collegium Futurum w Słupsku rozmawia Anna Raczyńska.
Ewolucja systemu, ale pod nadzorem
We wrześniu ub. roku redakcja miesięcznika Edukacja i Dialog przeprowadziła wyjątkową rozmowę poświęconą polskiej oświacie. Wywiadu udzielił wówczas Prezydent RP prof. Lech Kaczyński. Ze względu na ostatnie tragiczne wydarzenia w dniu 10.04.2010 r. i ten szczególny czas, w którym dziś jesteśmy, warto przypomnieć fragmenty tamtej rozmowy.
Wybierają uczelnię przez Internet
W dniach 24-26.02 odbędzie się IV edycja Trójwymiarowych Targów
Edukacyjnych ACI. Maturzyści zapoznają się z setkami ofert
kształcenia szkół publicznych i niepublicznych ze wszystkich ośrodków
akademickich. Wystarczy wejść na stronę Edutargi.pl, by znaleźć uczelnię, która w najwyższych
stopniu spełnia nasze oczekiwania w zakresie dalszej drogi kształcenia.
Przyszłość uczenia się: częściej nieodpłatne
Donald Clark jest założycielem Epic Group, członkiem zarządu
Uniwersytetu Interaktywnego, twórcą nagradzanych rozwiązań w
e-learningu i autorem wielu publikacji na temat edukacji zdalnej.
Prowadzi swój blog, w którym komentuje
rozwój e-edukacji. Podczas konferencji Educa w Berlinie zapytano go o
jego wizję rozwoju edukacji w najbliższej dekadzie.
Edukacja finansowa i rodzina
Najświeższe badania dotyczące tematyki finansów osobistych – „Postawy
Polaków wobec oszczędzania” wykazały, że Polacy często żyją „z dnia na
dzień”. 58% przyznaje, że wszystkie pieniądze przeznacza na bieżące
potrzeby. Wyniki badań dla Fundacji Kronenberga komentuje prof. Tadeusz
Tyszka z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji, Akademii
Leona Koźmińskiego.
Sezon na e-learning!
Czy w Polsce ruszył front innowacji dydaktyczno-technologicznej? Czy możemy się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości polskie szkoły będą w większym stopniu wykorzystywały e-learning w nauczaniu? Rozmowę z Profesorem Maciejem M. Sysło Członkiem Rady do Spraw Edukacji Informatycznej i Medialnej MEN przeprowadził Mariusz Malinowski z CODN w Warszawie.
Polskiego uczyć nowocześnie
Nie łatwo przekonać młodzież do czytania literatury pięknej, co potwierdzają badania. Zdecydowanie chętniej uczniowie sięgają po streszczenia, tzw. bryki dostępnę w Internecie. Z Krystyną Ślubowską, nauczycielem konsultantem Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiamy o wyzwaniach związanych z nauczaniem języka ojczystego.