Uczniowie uczą się sami i wzajemnie

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie zawsze zajęcia szkolne musi prowadzić nauczyciel. Tym razem przedstawię kilka pomysłów na zamianę miejsce w nauczaniu - zastąpienie wykładu nauczyciela (współ-)prowadzeniem lekcji przez samych uczniów.

Wykład to nadal dominująca i powszechna metoda nauczania. Jednak często nie angażuje ona uczniów. Stąd wiele osób poszukuje sposobów uaktywnienia uczniów, nie tylko w roli słuchaczy.

Podział na części

Można podzielić materiał na części i wyznaczyć uczniów odpowiedzialnych za przedstawienie przydzielonej części. Organizujemy „stacje” w liczbie części. Na stacjach wyznaczeni uczniowie przygotowują instrukcje, niezbędne materiały i zadania prowadzone do poznania danej części.

Uczniowie podzieleni na zespoły w liczbie równej liczbie stanowisk, przechodzą od stacji do stacji i wykonują polecenia w określonym ścisłe czasie.

Na przykład zamiast prowadzonego przez nauczyciela wykładu o zmysłach, uczniowie uczą się na każdej stacji o jednym zmyśle.

Dociekanie

Na początku lekcji nauczyciel robi krótkie wprowadzenie, wyjaśniając cel lekcji, a następnie określa pytanie, na które uczniowie mają odpowiedzieć. Na przykład zamiast lekcji o początku drugiej wojny światowej można zadać pytanie: Co doprowadziło do II wojny światowej?. Nauczyciel może wskazać uczniom materiały, z których mogą skorzystać, może przegotować koperty dla zespołów zawierające dokumenty i materiały źródłowe. Każdy zespół może otrzymać inny zestaw materiałów, fotografii, relacji historyków i map, związanych z jedną z przyczyn wybuchu wojny.

Układanka

W układance uczniowie stają się ekspertami – nauczycielami. Trzeba podzielić materiał na części i każdą z nich przydzielić innej grupie do zapoznania się. Każdy członek grupy staje się specjalistą od danej części. Następnie uczniowie dzielą się na nowe grupy i w każdej jest po jednym specjaliście z poprzednich grup. Następuje wzajemne uczenie się. Dzięki układance wszyscy uczniowie zapoznają się z całością.

Spacer

Krótkie teksty umieszczane są na ścianie w klasie i na korytarzach. Każdy tekst ma pytanie lub polecenie do wykonania. Uczniowie spacerują po klasie, czytają teksty i wykonują zadania.

Uczniowie mogą pracować w małych grupach lub indywidualnie, wykonane zadanie zapisują na kartkach, aby moc potem podzielić się efektami.

Ta metoda zastępuje zapoznawanie się całościowe z jednym tekstem.

Zróżnicowane polecenia

Ta strategia czytania polega na tym, że uczniowie przed przystąpieniem do czytania tekstu rzucają kostką do gry i w zależności od wyrzuconego numeru wykonują odpowiednio zadanie, np. 1 – narysuj to, co przeczytałeś. 2 – napisz haiku podsumowujące główną ideę. 3 – ułóż krzyżówkę z najważniejszych pojęć itd.

Inny wariant, to podanie uczniom kilku pytań i polecenie szukania w tekście odpowiedzi na jedno z zdanych pytań. Jeśli uczniowie będą losowali pytania, to każde z pytań będzie miało osobę, która będzie potrafiła na nie odpowiedzieć.

Wspólny plakat

Nauczyciel przedstawia główne pojęcia zawarte w nowym tekście. Uczniowie zapoznają się z tekstem i ich zadaniem jest połączenie pojęć w mapę myśli na wspólnym plakacie.

Można również wykorzystać pomoc dydaktyczną w postaci Heksów edukacyjnych (https://sklep.ceo.org.pl/sklep/), i poprosić uczniów, aby w zespołach ułożyli heksy według własnego uznania.

Przedstawione tu sposoby wymagają wcześniejszego przygotowania zajęć ze strony nauczyciela, ale raz dobrze przygotowane, powodują, że uczniowie uczą się samodzielnie i wzajemnie.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Pomysły zaczerpnięte z artykułu Joelie McCrary w Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie