Przebudowa szkoły tylko po to, żeby wyglądała ładniej i nowocześniej, nie powinna być celem samym w sobie. Powinniśmy raczej myśleć o transformacji całej szkoły, nie tylko jej przestrzeni fizycznej wewnątrz i na zewnątrz szkolnych murów, ale i różnych podejść do nauczania, nowoczesnych metod pracy, budowania relacji w szkole i poza szkołą (np. współpracy ze społecznością lokalną), organizacji procesu nauczania z wykorzystaniem różnych narzędzi, także technologicznych.
Nakręć się – po raz szósty
Jesteś uczniem gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej? Do 15 stycznia możesz jeszcze przesłać swoją pracę na szóstą edycję konkursu „Nakręć się”, organizowanego w ramach Filmoteki Szkolnej. Prace powinny mieć charakter osobistych wypowiedzi – recenzji i etiud filmowych inspirowanych filmami z pakietu Filmoteki Szkolnej.
Etnografia dla maluchów
Projekt „Etnografia: teren działania” wprowadza dawne zbiory etnograficzne w horyzont współczesnej wyobraźni i uwalnia ich współczesny potencjał. Muzeum Etnograficzne w Krakowie wyruszyło poza swoją siedzibę i podjęło współpracę z najmłodszymi klasami czterech niewielkich szkół w Małopolsce.
Latamy! - czyli kontekst społeczny w uczeniu się
W myśl zasad konstruktywizmu uczeń tworzy wiedzę z zebranych informacji w określonym kontekście (kulturowym, społecznym...). Właśnie kontekst społeczny postanowiono wykorzystać w procesie uczenia się w Gimnazjum nr 30 im. Felicjana Sypniewskiego w Poznaniu. W tej szkole od kilku lat realizowany jest projekt gimnazjalnej klasy lotniczej - mieści się ona bowiem blisko 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której stacjonują samoloty F16.
Kodowanie jako uniwersalna umiejętność
Formalnie zakończyła się druga edycja ogólnoświatowej akcji edukacyjnej pt. Godzina Kodowania (na całym świecie realizowana 8-14 grudnia); można w niej jednak uczestniczyć przez okrągły rok. Od ostatniej edycji w 2013 r. wzięło w niej udział blisko 76 milionów osób na całym świecie – głównie dzieci i młodzieży uczących się w szkołach. Czy powinni oni razem z nauczycielami zwrócić większą uwagę na kompetencje informatyczne, a w szczególności programowanie?
Przygoda z przyrodą
Jak uwrażliwić młodzież na przyrodę, rozwijając przy tym ich pasje i talenty? W jaki sposób efektywnie kształtować postawy proekologiczne od najmłodszych lat, a zdobytą wiedzę skutecznie wykorzystać w życiu codziennym? W odpowiedzi na te pytania powstał projekt edukacji ekologicznej „Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych”. Pasję przyrodników uczniowie będą odkrywać wspólnie z ambasadorką projektu – Beatą Pawlikowską, znaną podróżniczką i dziennikarką.
Energia prosto z pudełka
Otacza nas coraz więcej urządzeń elektronicznych, które potrzebują prądu. Energetyka, jako nauka i gałąź przemysłu staje się coraz ważniejsza w życiu gospodarczym Polski, a energia stanowi i będzie stanowić kluczowy czynnik rozwoju. Z drugiej strony świadomość znaczenia energetyki w społeczeństwie jest niska – większość z nas się tym nie interesuje. To spore wyzwanie także dla szkół.