Biblioteki szkolne w nowej roli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkolne biblioteki starają się nadążać za zmieniającymi się sposobami korzystania z książek i mediów przez uczniów i przekształcają się w nowoczesne centra medialne, świadczące znacznie szerszy wachlarz usług niż tylko wypożyczanie książek. Zdaniem redaktorów amerykańskiego portalu eSchoolNews, zmianę roli biblioteki w szkole można zaliczyć do najważniejszych i najbardziej widocznych trendów w rozwoju technologii edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych.fot. Fotolia.com

Biblioteki szkolne wchodzą w nowe role. Zmieniają się z cichych miejsc, w których można było spokojnie czytać książki, w żywe (już nie takie ciche) i dynamiczne centra współpracy, nauki i badań. Mając dostęp do różnych źródeł informacji, a także kompetentnych i wyszkolonych pracowników, mogą pomagać uczniom realizować złożone zadania, w których trzeba sięgnąć nie tylko do książek, ale i zasobów sieci, uczą ich, jak korzystać z różnych źródeł i dokonywać selekcji informacji. Bibliotekarze stają się powoli cyfrowymi liderami w szkole, ponieważ to oni coraz częściej zaczynają pomagać nauczycielom używać nowoczesnych technologii edukacyjnych.

Wprawdzie obserwacje te dotyczą rynku amerykańskiego, ale można przypuszczać, że podobne zmiany będą następować, wraz z postępem technologicznym w szkołach, także w polskich szkołach. Moim zdaniem to tylko kwestia czasu, a pewne sygnały o takiej zmianie są już dostrzegalne w badaniach czytelnictwa młodzieży prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Przekształcenie się bibliotek szkolnych w centra edukacji i mediów otwiera możliwości dla dalszego poszerzania zakresu edukacyjnych usług dla szkolnej społeczności. Tu ciekawe badania prowadziło Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy. Okazało się, że w bibliotekach jest miejsce na wiele nowych form edukacji, np. realizację uczniowskich projektów naukowych z wykorzystaniem sieci, szkolenia z zakresu mediów społecznościowych czy naukę programowania (wśród nowych funkcji pojawiły się też usługi związane z drukowaniem bezprzewodowym i drukowaniem 3D). Oczywiście warunkiem dla wprowadzenia takich zmian jest utrzymanie stabilnego (lub wręcz zwiększanie) finansowania bibliotek w szkołach, aby były w stanie modernizować się i odpowiadać na nowe i rosnące potrzeby uczniów i nauczycieli. Dyrektorzy szkół powinni zatem zwrócić szczególną uwagę na rozwój szkolnej biblioteki, która jest jednym z kluczowych miejsc rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych w każdej społeczności szkolnej.

Warto jednak podkreślić, że zmiana roli bibliotek prawdopodobnie wymusi również zmianę zakresu obowiązków samych bibliotekarzy szkolnych. Zdaniem Michelle Luhtala, szefowej biblioteki szkolnej w New Canaan High School w stanie Connecticut, można wskazać kilka ważnych obszarów, w których należy przemyśleć zmianę podejścia do funkcji biblioteki i wypracować nowe modele współpracy ze szkolną społecznością. Luhtala zwraca uwagę, że w obecnych czasach bibliotekarze powinni skupić się na „adaptowaniu bibliotek” do nowej roli, tj.:

  • śledzeniu potrzeb uczniów (z czego korzystają, a z czego nie),
  • wewnątrzszkolnej promocji swoich usług (tak wśród uczniów, jak i nauczycieli),
  • pogłębianiu swoich kompetencji cyfrowych i medialnych,
  • usuwaniu z bibliotek rzeczy, z których nikt już nie korzysta (np. komputerów stacjonarnych z monitorami, jeśli większość zaczyna korzystać z bibliotecznych tabletów),
  • analizowaniu trendów i wyników badań dotyczących społeczeństwa informacyjnego i trendów,
  • promocji usług biblioteki w szkolnej sieci (np. używanie popularnych wśród młodzieży serwisów takich jak Pinterest, Facebook, oraz narzędzi: Aurasma, ThingLink),
  • rozbudowanie wyposażenia biblioteki (na podstawie analizy potrzeb – np. zwiększenie gniazd do ładowania tabletów),
  • ewolucji biblioteki (np. usunięciu zbędnych regałów, aby zwiększyć przestrzeń do współpracy uczniów),
  • zakupu urządzeń elektronicznych potrzebnych do wypełniania nowej roli biblioteki (np. tabletów),
  • uzupełniać dane o zasobach i przesyłać / przekazywać informację do uczniów różnymi kanałami, np. z wykorzystaniem QR kodów.

Jak można zauważyć, w epoce cyfrowej w szkolnej bibliotece nie chodzi już tylko o „kupowanie, przechowywanie, organizowanie i upowszechnianie” zbiorów książkowych.

Opracowanie własne na podstawie artykułów publikowanych w portalu eSchoolNews.com: „10 changes a school library must consider in the digital era”, „5 emerging trends in today’s libraries”, „Top 10 of 2014, No. 1: Libraries, reinvented”.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Więcej na temat innych trendów ważnych dla edukacji w zasobach Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie