Wychowanie do życia w cyfrowym świecie

CC-BY-SA Fundacja Panoptykon

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak uczyć dzieci i młodzież korzystania z nowych technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny? Jak angażować rodziców uczniów do działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w najnowszej publikacji Fundacji Panoptykon pt. „Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko”. Ponieważ treść publikacji dotyczy także rodziców, autorzy publikacji przygotowali także osobną broszurę dla nich przeznaczoną.

Kilka lat temu ukazała się książka Wojciecha Orlińskiego pt. "Internet. Czas się bać", w której autor zwracał uwagę na zagrożenia i różne problemy prawne, ekonomiczne i etyczne dotyczące użytkowników internetu na całym świecie. Publikacji na ten temat, zwłaszcza w elektronicznej formie, ukazuje się coraz więcej i wcale nie wygląda na to, żebyśmy problemów i zagrożeń mieli mniej. Wyzwanie to dotyczy oczywiście też szkoły, która przecież powinna kształcić wśród uczniów na każdym etapie kształcenia kompetencje cyfrowe i uczyć bezpiecznego korzystania z sieci. W większości szkół takie działania były i pewnie będą dalej podejmowane. Wydaje się jednak, że o ile w szkołach już spotykamy wiele inicjatyw edukacyjnych poświęconych bezpieczeństwu w sieci, o tyle jeszcze sporo do nadrobienia w tym temacie mają rodzice.

Przewodnik Fundacji Panoptykon został pomyślany jako inspiracja do podejmowania w szkole tematyki nowych technologii i ich coraz większego wpływu na życie i rozwój młodych ludzi. Publikacja opracowana została z myślą o nauczycielach, pedagogach, psychologach szkolnych, wychowawcach, bibliotekarzach – osobach, które pracują z uczniami w wieku od 6 do 18 lat i chcą w szkole podejmować tematykę świadomego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii. Mogą z niej korzystać nie tylko osoby, które taką działalność edukacyjną podejmują od wielu lat, ale także ci, którzy dopiero planują podjęcie prób uczenia dzieci rozumienia technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Praca z uczniami

Jak zauważają twórcy publikacji - większość zasad dotyczących świadomego i bezpiecznego korzystania z sieci, które pomogłyby uczniom mierzyć się z różnymi wyzwaniami, idzie wbrew trendom panującym wśród dzieci i nastolatków. Co zatem robić? Namawiać ich, żeby nie publikowali zbyt wielu informacji o sobie? „Ale przecież wszyscy to robią!” Żeby uważali na komercyjne aplikacje? „Ale jak bez nich komunikować się z kolegami i koleżankami?!” Żeby nie podawali w sieci prawdziwych informacji, jeśli nie muszą? „Czy to znaczy, że w Internecie można kłamać?”

"W kontekście nowych technologii pojawia się więcej pytań, na które nie zawsze można udzielić prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Ale pytania nie muszą być traktowane wyłącznie jako przeszkoda w podejmowaniu nowych działań, a edukacja cyfrowa nie musi ograniczać się do uczenia obsługi urządzeń i aplikacji. Warto wciągnąć uczniów w dyskusję, zrozumieć ich perspektywę, poznać ich świat, żeby być w staniem pomóc im się w nim odnaleźć. Nauczyciel w roli przewodnika po cyfrowym świecie prowokuje dzieci do refleksji na temat zachowań w sieci – swoich i innych użytkowników, zastanawiania się nad konsekwencjami różnych aktywności, uczy empatii" - czytamy na stronie Fundacji Panoptykon.

Praca z rodzicami

Autorzy publikacji uważają, że oczywiście łatwiej prowadzić edukację cyfrową, mając po swojej stronie naturalnych sojuszników – rodziców. To w domu dzieci mają zazwyczaj swój pierwszy kontakt z nowymi technologiami i stamtąd wynoszą szereg umiejętności. Od rodziców zależy bardzo wiele – jeśli są świadomymi użytkownikami sieci i odpowiedzialnie korzystają z nowych technologii, to jest duża szansa, że tak samo będą postępować ich dzieci. Ale nawet rodzice, którzy sami aktywnie nie korzystają z nowych technologii, mogą odegrać ważną, pozytywną rolę w procesie rozwijania miękkich kompetencji cyfrowych u dzieci.

Zachęcamy zatem do podejmowania działań „wychowawczych” także w stosunku do rodziców. Na pewno taka wiedza o internecie im nie zaszkodzi. "Być może niektórzy rodzice mogą odnieść się do pomysłu rozwijania miękkich kompetencji z rezerwą, dlatego przed podjęciem działań należy wyjaśnić im ich cel – na konkretnych przykładach. Ogromne znaczenie ma również ustalenie zasad współpracy i stopniowe włączanie rodziców do wspólnych działań." - podkreślają eksperci Panoptykonu.

Do pobrania

Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko [PDF, 2,59 MB]

Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Scenariusze zajęć z uczniami i warsztatów dla rodziców [PDF, 2,40 MB]

 

(Źródło: Fundacja Panoptykon, CC-BY-SA, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie