Sto najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2007 r.

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiPoczątek nowego roku sprzyja sporządzaniu różnych zestawień i rankingów. Brytyjski instytut Centre for Learning and Performance Technologies przygotował listę najważniejszych i najbardziej popularnych zdaniem Internautów narzędzi, które mogą być wykorzystane w procesie edukacji lub do indywidualnego pogłębiania wiedzy.

 

Zestawienie powstało na podstawie propozycji 109 ekspertów, którzy zajmują się tematyką edukacyjną i szkoleniową. Latem ubiegłego roku Instytut rozesłał do różnych instytucji edukacyjnych i zamieścił na blogu krótką ankietę „Wymień 10 twoich ulubionych narzędzi edukacyjnych, których używasz do pogłębiania wiedzy i pracy lub które poleciłbyś innym osobom, które chcą się uczyć”. Odpowiedzi  nadesłało ponad 100 ekspertów, w tym osoby, które dobrze znane są Internautom na całym świecie, jak na przykład Jay Cross, Stephen Downes czy George Siemens.

 

Eksperci wskazali łącznie ponad 400 różnych narzędzi, z których na ponad sto oddano trzy lub więcej głosów. Sam ranking wydaje się być mało istotny – nie liczy się tu hierarchia, lecz ogólna liczba, która stanowi ogromny potencjał narzędzi do wykorzystania w edukacji na co dzień, tak do celów osobistych, jak i zawodowych. Narzędzia te są mocno zróżnicowane – niektóre przydają się do zarządzania wiedzą, inne do komunikowania się między osobami uczącymi się, jeszcze inne do bezpośredniej współpracy. Wielu z nas z pewnością już ich używa do nauki i poznawania świata, na co wskazuje ich ogólnoświatowa popularność. Ciekawe jest też, że w wielu przypadkach narzędzia te nie zostały stworzone do celów edukacyjnych, lecz dopiero w praktyce okazało się, że mogą być świetnie wykorzystane w procesie nauki.

 

Oto pierwsza dziesiątka:

 

FIREFOX – ta internetowa przeglądarka, prawdziwe okno na sieć, wskazywana była na pierwszym miejscu przez ponad 50 respondentów, którzy zwracali uwagę na łatwość jej obsługi i dodatkowe funkcjonalności, które czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);

 

DEL.ICIO.US – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (polski odpowiednik – WYKOP.PL). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób;

 

SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia, gdy osoba ucząca się języka (np. chińskiego), bierze udział w lekcji rozmawiając bezpośrednio z nauczycielem na przykład w Szanghaju;

 

WYSZUKIWARKA GOOGLE – uplasowała się tuż za Skype i jest przez większość wskazywana jako niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji. To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu przełamywane są również bariery geograficzne. Tworząc własne opracowania możemy bez przeszkód sięgać po informacje i opinie osób i organizacji oddalonych o tysiące kilometrów od nas. Dzięki temu może istnieć również portal EDUNEWS.PL :-);

 

POWERPOINT – choć niektórzy przepowiadali już śmierć tego narzędzia, wciąż jest ono niezbędne praktycznie w każdej działalności edukacyjnej czy szkoleniowej. Trudno sobie wyobrazić wykład bez prezentacji na slajdach (no chyba, że mówimy o polskich publicznych uczelniach wyższych…);

 

WORDPRESS – to jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na koniec stycznia – ponad 2,2 miliona indywidualnych blogów i blisko 40 tysięcy dziennych wpisów;

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie