Sto najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2007 r.

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiPoczątek nowego roku sprzyja sporządzaniu różnych zestawień i rankingów. Brytyjski instytut Centre for Learning and Performance Technologies przygotował listę najważniejszych i najbardziej popularnych zdaniem Internautów narzędzi, które mogą być wykorzystane w procesie edukacji lub do indywidualnego pogłębiania wiedzy.

 

Zestawienie powstało na podstawie propozycji 109 ekspertów, którzy zajmują się tematyką edukacyjną i szkoleniową. Latem ubiegłego roku Instytut rozesłał do różnych instytucji edukacyjnych i zamieścił na blogu krótką ankietę „Wymień 10 twoich ulubionych narzędzi edukacyjnych, których używasz do pogłębiania wiedzy i pracy lub które poleciłbyś innym osobom, które chcą się uczyć”. Odpowiedzi  nadesłało ponad 100 ekspertów, w tym osoby, które dobrze znane są Internautom na całym świecie, jak na przykład Jay Cross, Stephen Downes czy George Siemens.

 

Eksperci wskazali łącznie ponad 400 różnych narzędzi, z których na ponad sto oddano trzy lub więcej głosów. Sam ranking wydaje się być mało istotny – nie liczy się tu hierarchia, lecz ogólna liczba, która stanowi ogromny potencjał narzędzi do wykorzystania w edukacji na co dzień, tak do celów osobistych, jak i zawodowych. Narzędzia te są mocno zróżnicowane – niektóre przydają się do zarządzania wiedzą, inne do komunikowania się między osobami uczącymi się, jeszcze inne do bezpośredniej współpracy. Wielu z nas z pewnością już ich używa do nauki i poznawania świata, na co wskazuje ich ogólnoświatowa popularność. Ciekawe jest też, że w wielu przypadkach narzędzia te nie zostały stworzone do celów edukacyjnych, lecz dopiero w praktyce okazało się, że mogą być świetnie wykorzystane w procesie nauki.

 

Oto pierwsza dziesiątka:

 

FIREFOX – ta internetowa przeglądarka, prawdziwe okno na sieć, wskazywana była na pierwszym miejscu przez ponad 50 respondentów, którzy zwracali uwagę na łatwość jej obsługi i dodatkowe funkcjonalności, które czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);

 

DEL.ICIO.US – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (polski odpowiednik – WYKOP.PL). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób;

 

SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia, gdy osoba ucząca się języka (np. chińskiego), bierze udział w lekcji rozmawiając bezpośrednio z nauczycielem na przykład w Szanghaju;

 

WYSZUKIWARKA GOOGLE – uplasowała się tuż za Skype i jest przez większość wskazywana jako niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji. To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu przełamywane są również bariery geograficzne. Tworząc własne opracowania możemy bez przeszkód sięgać po informacje i opinie osób i organizacji oddalonych o tysiące kilometrów od nas. Dzięki temu może istnieć również portal EDUNEWS.PL :-);

 

POWERPOINT – choć niektórzy przepowiadali już śmierć tego narzędzia, wciąż jest ono niezbędne praktycznie w każdej działalności edukacyjnej czy szkoleniowej. Trudno sobie wyobrazić wykład bez prezentacji na slajdach (no chyba, że mówimy o polskich publicznych uczelniach wyższych…);

 

WORDPRESS – to jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na koniec stycznia – ponad 2,2 miliona indywidualnych blogów i blisko 40 tysięcy dziennych wpisów;

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie