Sto najważniejszych narzędzi edukacyjnych 2007 r.

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiPoczątek nowego roku sprzyja sporządzaniu różnych zestawień i rankingów. Brytyjski instytut Centre for Learning and Performance Technologies przygotował listę najważniejszych i najbardziej popularnych zdaniem Internautów narzędzi, które mogą być wykorzystane w procesie edukacji lub do indywidualnego pogłębiania wiedzy.

 

Zestawienie powstało na podstawie propozycji 109 ekspertów, którzy zajmują się tematyką edukacyjną i szkoleniową. Latem ubiegłego roku Instytut rozesłał do różnych instytucji edukacyjnych i zamieścił na blogu krótką ankietę „Wymień 10 twoich ulubionych narzędzi edukacyjnych, których używasz do pogłębiania wiedzy i pracy lub które poleciłbyś innym osobom, które chcą się uczyć”. Odpowiedzi  nadesłało ponad 100 ekspertów, w tym osoby, które dobrze znane są Internautom na całym świecie, jak na przykład Jay Cross, Stephen Downes czy George Siemens.

 

Eksperci wskazali łącznie ponad 400 różnych narzędzi, z których na ponad sto oddano trzy lub więcej głosów. Sam ranking wydaje się być mało istotny – nie liczy się tu hierarchia, lecz ogólna liczba, która stanowi ogromny potencjał narzędzi do wykorzystania w edukacji na co dzień, tak do celów osobistych, jak i zawodowych. Narzędzia te są mocno zróżnicowane – niektóre przydają się do zarządzania wiedzą, inne do komunikowania się między osobami uczącymi się, jeszcze inne do bezpośredniej współpracy. Wielu z nas z pewnością już ich używa do nauki i poznawania świata, na co wskazuje ich ogólnoświatowa popularność. Ciekawe jest też, że w wielu przypadkach narzędzia te nie zostały stworzone do celów edukacyjnych, lecz dopiero w praktyce okazało się, że mogą być świetnie wykorzystane w procesie nauki.

 

Oto pierwsza dziesiątka:

 

FIREFOX – ta internetowa przeglądarka, prawdziwe okno na sieć, wskazywana była na pierwszym miejscu przez ponad 50 respondentów, którzy zwracali uwagę na łatwość jej obsługi i dodatkowe funkcjonalności, które czynią z niej potężne narzędzie poznawania świata (inne przeglądarki również były wskazywane, ale zajęły dalsze pozycje);

 

DEL.ICIO.US – ważne narzędzie społecznościowe, za pomocą którego Internauci mogą zwracać uwagę na ciekawe strony i inicjatywy w Internecie, także dotyczące tematyki edukacyjnej (polski odpowiednik – WYKOP.PL). Jest to zarazem cenne narzędzie upowszechniania własnych treści i opracowań, dzięki któremu z naszym dziełem może zapoznać się bardzo szybko znacząca liczba osób;

 

SKYPE – choć jest to narzędzie komunikacji, może być świetnie wykorzystywane w procesie edukacji – wystarczy tylko wspomnieć o rosnącej popularności kursów językowych z wykorzystaniem tego narzędzia, gdy osoba ucząca się języka (np. chińskiego), bierze udział w lekcji rozmawiając bezpośrednio z nauczycielem na przykład w Szanghaju;

 

WYSZUKIWARKA GOOGLE – uplasowała się tuż za Skype i jest przez większość wskazywana jako niezbędne narzędzie wyszukiwania potrzebnych informacji. To dziś podstawowe narzędzie wspierające proces edukacji, dzięki któremu przełamywane są również bariery geograficzne. Tworząc własne opracowania możemy bez przeszkód sięgać po informacje i opinie osób i organizacji oddalonych o tysiące kilometrów od nas. Dzięki temu może istnieć również portal EDUNEWS.PL :-);

 

POWERPOINT – choć niektórzy przepowiadali już śmierć tego narzędzia, wciąż jest ono niezbędne praktycznie w każdej działalności edukacyjnej czy szkoleniowej. Trudno sobie wyobrazić wykład bez prezentacji na slajdach (no chyba, że mówimy o polskich publicznych uczelniach wyższych…);

 

WORDPRESS – to jeden z najpotężniejszych światowych portali dla osób piszących blogi. Stan na koniec stycznia – ponad 2,2 miliona indywidualnych blogów i blisko 40 tysięcy dziennych wpisów;

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie