Fot. Fotolia.com

W nazwie Ocenianie w Dialogu (OWD) ukryte są dwa kluczowe słowa wpisane w proces uczenia się: dialog i ocenianie. Dialog to relacje między uczestnikami. Nie chodzi tu tylko o ucznia i nauczyciela, ale o dialog między uczestnikami procesu - wszystkimi uczącymi się określonej umiejętności. Ocenianie to konstruktywna krytyka efektu działań, ukierunkowanych na jasno określony (wynikający z potrzeb uczącego się) cel.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Zajęcia techniczne mogą posłużyć do zrobienia fantastycznego projektu społecznego, który przynosi wiele radości i satysfakcji uczniom w różnych szkołach, nieraz oddalonych od siebie o setki kilometrów. Trzeba oczywiście "tylko" mieć pomysł oraz nawiązać współpracę z inną szkołą. Może wówczas uda się zrobić znacznie więcej niż zakładaliśmy.

fot. Joanna Waszkowska

Zabawę w przetwarzanie tekstów literackich z jednej strony łatwo wykonać w klasach gimnazjum, bo mają o wiele więcej umiejętności, z drugiej jednak bardzo często są skrępowani takim działaniem - ciężko im się odważyć, są niepewni tego, co stworzyli, uważają swoje teksty za głupie.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Czy metoda projektu może być szerzej wykorzystana w nauczaniu przedmiotowym w szkole i faktycznie wspierać rozwój umiejętności uczniów? Jak najbardziej – można do planu nauczania w szkole wprowadzić taką innowację i może ona przyczyniać się do podnoszenia poziomu nauczania.

fot. Joanna Waszkowska

Trzeba powoli zacząć wydobywać się z ograniczonej wizji nauczania języka polskiego wyłącznie przy pomocy czytanek. Można czytać wszystko, co posiada kod. Ważne, by nauczyć czytać ze zrozumieniem i rozwinąć pasję.

fot. DOJI

Dzisiaj terminem “inteligencja” określa się nie tylko to, co charakteryzuje poszczególne jednostki. Coraz częściej mówi się o inteligencji grupy, tak zwanym kolektywnym IQ, które ma znacznie większą wartość niż w przypadku działania w pojedynkę. Chociaż ze zbiorowej inteligencji korzystano od zawsze (i to nie tylko w ludzkich społecznościach), idea zyskała na znaczeniu zwłaszcza po popularyzacji komputerów, Internetu i web 2.0 – dynamicznych serwisów internetowych, których podstawową rolą jest umożliwienie interakcji między użytkownikami.

fot. Fotolia.com

Geopolityka, edukacja globalna to tematy, które przewijają się w szkole na zajęciach z wos czy geografii, ale są traktowane odwrotnie proporcjonalnie do ich ważności we współczesnych realiach, które będą dotyczyć naszych uczniów w ich dorosłym życiu. Co tak naprawdę wiemy o świecie, w którym żyjemy? Można przypuszczać, że nie za wiele...

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Maciej M. Syslo
    Przeczytałem tę wypowiedź i wcześniejszą na temat "Co nas czeka w edukacji jesienią?" Odnoszę wrażen...
  • Written by Joanna
    Witam. Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i rodzicem ucznia klasy 7. Całkowicie popieram p...
  • Written by Robert Raczyński
    Kwestia, którą Pan porusza jest jeszcze jednym dowodem na powierzchowność i pretekstowość większości...
  • Written by Michał
    Jak wygląda w praktyce to, o czym pisze autor można przeczytać w sekcji CELE EDUKACYJNE oraz SPARKLI...
  • Written by Robert Raczyński
    Panie Jarosławie, oczywiście, że homofilem trzeba się urodzić i Pan (biolog) to doskonale wie. Homo s...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie