Rozpoczynając nowy rok szkolny, wracam do wydarzeń, które miały miejsce jeszcze przed wakacjami. Mam nadzieję, że taki "krok w przeszłość" będzie inspiracją do interesujących działań w przyszłości. Przedstawiony zarys aktywności dotyczy zajęć z matematyki, ale uniwersalna konstrukcja umożliwia wykorzystanie mechaniki na dowolnym przedmiocie oraz na zajęciach międzyprzedmiotowych.
Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego
Uczniowski świat to świat przede wszystkim on line. Dzisiejszy uczeń nie rozstaje się wręcz ze swoim urządzeniem mobilnym i ma ciągły dostęp do informacji. Staram się wykorzystać ten fakt na lekcji w miarę możliwości, bo walka z tym zjawiskiem nie ma sensu – byłaby to walka z wiatrakami, wszak mam do czynienia z pokoleniem cyfrowych tubylców. Dobrze wiem, że nie jestem w stanie powstrzymać wszechogarniającej mnie i moich uczniów cyfryzacji. Postanowiłam zatem na lekcji przyłączyć się do cyfrowego świata.
Poznajcie OK zeszyt
Chciałam zaproponować nauczycielom pracę z uczniami wykorzystującą ocenianie kształtujące (OK). Mamy nową propozycję - OK zeszyt. Nie jest to nic nowego, tylko nowe jest połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu ma już 1,5 roku. Zaczęliśmy od akcji na Facebooku, gdzie powstała grupa OKzeszyt. Zaproponowaliśmy nauczycielom wybór elementów oceniania kształtującego i stosowanie ich w zeszytach uczniów. Pomysł okazał się bardzo trafiony. Pospolite ruszenie na Facebooku sięga obecnie kilku tysięcy ochotników.
Innowacyjność w pedagogice. Co to znaczy?
Polska edukacja z jednej strony oczekuje od ucznia zdawania testów na wysokim pułapie punktowym, więc promuje schematyczne myślenie, równocześnie jednak propaguje innowacyjność i kreatywność, próbując przygotować ucznia na oczekiwania współczesnego świata. Innowacyjność i kreatywność to dwa słowa-klucze współczesnego świata. Wymaga się tych cech również od edukacji – a jak to wygląda w praktyce?
Tabliczka mnożenia z błędem?
Schody oklejone tabliczką mnożenia, datami, częściami mowy coraz częściej można spotkać w szkołach. Tak naprawdę to wcale nie jest trudne, zrobić sobie takie schody. Potrzebujemy kolorowy papier, drukarkę, laminarkę, taśmę dwustronną i chęci.
W sieci wyzwań
Nauczyciele coraz częściej i coraz chętniej uczestniczą w różnego typu szkoleniach i kursach on-line. Zyskują dzięki temu nie tylko dodatkowe umiejętności, ale również komfort pracy w domowym zaciszu. Przy okazji, nie narażając się na dodatkowe koszty, związane z podróżą, maja okazję poznać interesujące osoby z wielu zakątków kraju. Skoro tak chętnie korzystamy z formy pracy na odległość, dlaczego nie możemy umożliwić jej stosowania naszym uczniom?
Collegium Futurum ciąg dalszy
Koncepcja funkcjonowania szkoły Collegium Futurum powstała w roku 2008. A pierwsze zajęcia rozpoczęły się we wrześniu 2010. Swoim programem projekt obejmował zarówno gimnazjum, jak i liceum. Oparty został na modelu kształcenia hybrydowego łączącego tradycyjną edukację z edukacją w sieci i w przestrzeni publicznej. Model ten wykorzystuje tradycyjne środowisko szkolne, wirtualny kampus z cyfrowymi zasobami oraz przestrzeń społeczną. Obecnie funkcjonuje jako projekt, którego elementy wdrażane są w wybranych polskich szkołach w różnym zakresie.