Dla kogoś, kto stara się zadawać sobie i innym pytanie: dlaczego ta nasza polska szkoła jest taka, a nie inna, lektura ostatniej książki Rolanda Meighana pod dość oryginalnym tytułem „Porównywanie systemów wychowania, dobrych, złych, brzydkich i przeciwskutecznych, a także o tym, dlaczego wiele rodzin edukacji domowej odkryło system kształcenia dopasowany do demokracji”, może przynieść wiele odpowiedzi na nurtujące nas pytania.
Pozwólmy dzieciom grać
Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi.
O rozwoju dziecka od narodzin do dorastania
Czy to dobrze, że małe dziecko jest przywiązane do mamy? Dlaczego dziecko w wieku przedszkolnym czasem musi mieć dużo swobody, a czasem musi być kontrolowane przez dorosłych? Czy zabawa w wieku szkolnym to strata czasu? W jakich sytuacjach buntowanie się nastolatka jest objawem jego prawidłowego rozwoju? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w nowej serii poradników opracowanych przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE.
Języki bez belfra – dostępne dla każdego
Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z firmą Think Global - wydawcą e-booka, z przyjemnością udostępnia wszystkim uczącym się języków obcych publikację autorstwa Aleksandra Lubiny „Języki bez belfra”. Jak poprawić nasze kompetencje językowe? Nauka w szkole i kursy językowe nie wystarczą, trzeba jeszcze stosować proste ćwiczenia i reguły – proponuje autor poradnika i doświadczony nauczyciel języków obcych.
O celach uczenia się
„Po co ja mam się tego uczyć?“ – z takim pytaniem ucznia spotkał się pewnie każdy nauczyciel. Odpowiedzi na nie też pewnie padło wiele. Teraz w odpowiedzi może pomóc nauczycielom nowy poradnik. „Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję“ to polskie tłumaczenie książki Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, które pod koniec 2014 r. ukazało się w polskim tłumaczeniu dzięki Centrum Edukacji Obywatelskiej i Ośrodkowi Rozwoju Edukacji.
Psychopaci w szkole?
Zawsze wydawało mi się, że niektóre książki o rozwoju osobistym, a szczególnie te dla biznesmenów są pisane jakby dla ludzi, którym tłumaczy się życie od podstaw. Z takich książek można na przykład dowiedzieć się, że aby skutecznie zarządzać ludźmi należy być dla nich… miłą/ym. Niedawno natknęłam się na książkę „Mądrość Psychopatów” i zrozumiałam dlaczego.
O sposobach aktywizowania uczniów w szkole
Sposobów aktywizowania uczniów do uczenia się i pracy nad sobą jest wiele. Aktywizowanie uczniów do nauki i pracy nad sobą jest podstawowym zadaniem każdego nauczyciela. W poradniku pt. „Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady” wskazano na ogromne znaczenie stosowania różnorodnych strategii aktywizowania oraz wywierania wpływu na wewnętrzną motywację uczniów. Trzeba to robić ciekawie, inteligentnie i skutecznie. to swoiste abc… wiedzy o aktywizowaniu uczniów do uczenia się i pracy nad sobą.