„Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka” prof. Lecha Witkowskiego to jedno z najważniejszych w tym roku wydarzeń na rynku książek z obszaru pedagogiki ogólnej, zachęcająca do krytycznego spojrzenia na polską edukację. Ta niezwykle ważna publikacja ukazała się właśnie nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls.
Ciekawostki naukowe z pogranicza chemii i fizyki
Dlaczego sklonowany kot nie wygląda jak oryginał? Jak, tak naprawdę, przebiega parowanie? Czy można zobaczyć gołym okiem wirujące cząsteczki chemiczne? Jaki jest związek między mrówkami a ogniwami paliwowymi przyszłości? Czy podczas ucierania proszki tylko się mieszają, czy reagują ze sobą? Na te pytania – i wiele innych – można znaleźć odpowiedzi w elektronicznej publikacji prezentującej badania Instytutu Chemii Fizycznej PAN.
Czy szkoły amerykańskie są gorsze od europejskich?
Stany Zjednoczone – światowe supermocarstwo czy kolos na glinianych nogach? Ostoja wolności i demokracji czy dżungla, w której ludzie sami wymierzają sprawiedliwość? Najlepsze na świecie uniwersytety i jeden z najmniej udanych systemów oświaty? Dla wszystkich wielbicieli Ameryki pojawiła się świetna książka autorstwa wieloletniego korespondenta Polskiego Radia w USA, Marka Wałkuskiego.
Proste wprowadzenie do ekonomii
Edukację ekonomiczną społeczeństwa najlepiej zaczynać w szkole podstawowej. Żyjemy w czasach nieustannych zmian, które wpływają na sytuację ekonomiczną większości społeczeństwa. Dlatego od najmłodszych lat warto tłumaczyć zawiłe zagadnienia związane z gospodarką. Może w tym pomóc niewielka książeczka wydana przez Instytut Obywatelski - „Ekonomia jest prosta“. Jej autorem jest ekonomista Jan Gmurczyk.
Edukacyjne trzecie rozwiązanie, czyli o synergii w szkole
Jak świat długi i szeroki trwa debata o wyzwaniach edukacji. Słyszymy, że problemy szkoły wynikają z biedy, z dysfunkcyjnych rodzin czy z niechęci władz do dobrego zadbania o szkoły. Z drugiej strony mówi się, że szkoła stanie na nogi dopiero, gdy zaczerpnie z biznesu nastawienie na dynamiczny rozwój, kreatywność, produktywność i mierzalność wyników. Mimo że powyższe stwierdzenia kojarzą się z naszymi polskimi zmaganiami o lepszą szkolę, to równie gorąco są one dyskutowane od Nowego Jorku aż po New Delhi.
Jak ocenić, czy rozumieją?
Ocenianie poziomu rozumienia może okazać się najbardziej skomplikowanym zadaniem dla pedagogów i szkół. Wyzwaniem jest określenie, co uczący się wie i w którym kierunku powinien zrobić następny krok. Innymi słowy trzeba postawić pytanie - co uczeń już rozumie?
Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych
Edukacja medialna w szkole przypomina mi zdezelowany odcinek drogi na granicy między dwiema gminami. Nikt go nie odśnieża ani nie naprawia, bo każda gmina uważa go za cudzy. Ziemia niczyja. Ale przecież każdy musi nią przejechać.