W Krakowie w budynku głównym Uniwersytetu Pedagogicznego rozpoczęła się wczoraj II Międzynarodowa Konferencja "Edukacja przyrodnicza w obliczu zmiany społecznej" (WCNTSE). Ponad 50 uczestników z 14 krajów świata (Argentyna, Austria, Bułgaria, Czechy, Grecja, Francja, Niemcy, Polska, Słowacja, Szwajcaria, Tunezja, Turcja, Ukraina, USA) podejmie dyskusję na temat wyzwań wobec których stoi obecnie edukacja przyrodnicza, związanych z rozwojem technologii informacyjnych oraz dynamicznymi zmianami społecznymi. Konferencja potrwa do 5 lipca.
Wykorzystanie gry wirtualno-terenowej i planszowej w szkole specjalnej
Nauczyciel szkoły specjalnej codziennie staje przed niełatwym zadaniem: jak dzieciom ze specyficznymi problemami w uczeniu się zaprezentować trudne treści przystępnym dla nich językiem, nie zapominając równocześnie o interesującej formie przekazu.
Dyktanda
Dyktanda przygotowują, przeprowadzają, poprawiają i oceniają uczniowie samodzielnie. Uczniowie przygotowują zestaw dyktand z tekstów znanych, albo też przed przeprowadzanym dyktandem zapoznają kolegów z tekstem przewidywanym.
Czy kultura jest otwarta na edukację?
Zasoby TVP, Polskiego Radia, Instytutu Muzealnictwa, Biblioteki Narodowej, Filmoteki Narodowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, są pełne cennych dla edukacji zasobów. Na stronie www.edu.tvp.pl znajdują się materiały telewizyjne opracowane dla projektu Cyfrowa Szkoła i dostępne bezpłatnie dla edukatorów. Materiały instytucji podległych Ministerstwu Kultury są najczęściej bezpłatne dla edukacji. Ale jak je znaleźć?
Gry dydaktyczne planszowe
W przypadku wszelkich gier, staram się, aby rywalizację zastąpiły współpraca, wzajemne wspomaganie – a więc dobra zabawa, rozwijająca między innymi kompetencje społeczne. Gry powinny być mocno wkomponowane w autentyczne sytuacje mowne z możliwie często spotykanymi intencjami mownymi i posługiwać się autentycznym językiem codzienności danego obszaru językowego. Stosuję gry promujące prawdziwe, aktualne zdarzenia i miejsca, np. miasta.
Pozwólmy uczniom swobodnie latać
Było to główne przesłanie ogólnopolskiej konferencji edukacyjnej „Nauczyciel w roli szkolnego łowcy talentów, czyli jak rozwijać zainteresowania i umiejętności uczniów”, która odbyła się kilka dni temu w Auli Politechniki Wrocławskiej jako komponent projektu Łowimy Talenty 2012/13.
W Krainie 2.0
Jestem pedagogiem specjalnym pracującym w Szkole Podstawowej Nr 41 w Szczecinie. Od dwóch lat biorę udział w Szkole z klasą 2.0. Program jest dla mnie miejscem gdzie mogę próbować i uczyć się nowych rzeczy. Każdego roku jego realizacja kończy się Finałem 2.0. Przewodnim tematem tego wydarzenia są projekty edukacyjne zrealizowane w ramach Szkoły z klasą 2.0. Myśląc o Finale zawsze staram się wprowadzić jakiś element, którego w murach mojej szkoły jeszcze nie było. W tym roku wymarzyłem sobie grę szkolną.