W roku 2016 redaktorzy Oxford Dictionaries uznali słowem roku określenie "post-prawda". Odnosi się ono do różnych form manipulacji opiniami ludzi, głównie przez media społecznościowe. Przez Facebooka i inne podobne portale codzienne przetacza się ogromna ilość wiadomości, z których znaczna część jest tylko częściowo prawdziwa, a wiele stanowią zwyczajne kłamstwa. Czy można sobie z tym poradzić? NAVIGO Centrum Innowacyjnej Edukacji we współpracy z firmą Google zaprasza na Cogito21 - konkurs myślenia krytycznego.
Porozmawiajmy o dokuczaniu – materiały dla nauczycieli
Ponad połowa dzieci w szkołach podstawowych doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania swoich kolegów w postaci: obgadywania, przedrzeźniania, izolowania, a nawet nastawiania klasy przeciwko sobie. Dokuczanie takie najczęściej zdarza się w szkołach podstawowych, zarówno na etapie wczesnoszkolnym, jak i w klasach IV-VI. Warto porozmawiać z dziećmi na ten temat, a pomocą mogą służyć scenariusze opracowane w ramach kampanii edukacyjnej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.
MegaMisja i #SuperKoderzy zapraszają szkoły
Niemal 80% nauczycieli uważa, że stosowanie technologii sprawia, że nauka staje się bardziej interesująca. Jednocześnie ponad 60% pedagogów zgłasza brak możliwości sfinansowania lekcji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (raport: 2016 Digital Education Survey). Naprzeciw temu problemowi wychodzą dwa bezpłatne programy Fundacji Orange – MegaMisja i #SuperKoderzy. Od 31 marca w całej Polsce trwa nowy nabór do obu tych programów.
Bądź kumplem i nie dokuczaj
Wystartowała trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj” organizowanej przez Cartoon Network. W tym roku twarzą akcji został piłkarz reprezentacji Polski - Jakub Błaszczykowski, który zachęca dzieci do gry fair play i propaguje koleżeńskie zachowania. Kampania pod patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka ma pomóc najmłodszym, rodzicom i nauczycielom radzić sobie z problemem dokuczania.
Muzykujmy, a nie uczmy teorii muzyki
Nauczanie muzyki w polskiej szkole jest mocno zaniedbane, chyba na każdym etapie kształcenia. Poniekąd wynika to z tego, że nie uczymy muzykowania, a zamiast tego najczęściej pojawia się teoria muzyki. Muzyka zaczęła przypominać kolejny przedmiot przeładowany faktami i informacjami nie mającymi żadnego znaczenia dla rozwijania umiejętności muzycznych. Czy można to zmienić?
Festiwal Odkrycia w Koperniku
Nauka nie jest taka straszna (jak ją malują...). Dowiedz się, co naukowcy robią po lekcjach. Przekonaj się, że naukowcem można zostać jeszcze przed maturą. W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbywa się Festiwal Młodych Badaczy ODKRYCIA, w którym uczestniczy kilkadziesiąt uzdolnionych uczniów z całej Polski.
Rozwój zrównoważony na co dzień
Nakładem Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem przy Uniwersytecie Warszawskim, ukazała się publikacja dla nauczycieli „Rozwój zrównoważony na co dzień". Jest to zbiór scenariuszy lekcyjnych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych temu jak na co dzień – poprzez nasz styl życia, zakupy, segregowanie odpadów i inne codziennie zachowania – możemy dbać o środowisko przyrodnicze i sytuację ludzi.