Ponad dwa lata od momentu, kiedy pandemia zaczęła wyznaczać ramy naszego życia, w tym również zawodowego, już raczej nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że zmiana jest. Dzieje się. Porusza. Wytrąca ze strefy komfortu bez pytania, czy chcemy i lubimy. Możemy dyskutować o tym, jak wpływa na nas, jakie niesie zagrożenia i możliwości, jakich umiejętności od nas wymaga, by działać, pracować, żyć. Możemy frustrować się, szukać sposobów na radzenie sobie z “nową” rzeczywistością. Nie jesteśmy jednak w stanie jej zatrzymać. Nawet w edukacji. Szczególnie w edukacji. Nawet w szkołach. Przede wszystkim w szkołach.
Wielkie łowy bez przynęty, czyli ruch kadrowy w oświacie
A więc jednak... Nauczyciele otrzymali podwyżkę wynagrodzeń i to mimo wytykanej przez ministra Czarnka obstrukcji ze strony związków zawodowych. Od maja. Całe 4,4%. Niestety, w praktyce oznacza to rekompensatę za mniej niż jedną trzecią wzrostu kosztów utrzymania, licząc od poprzedniej podwyżki. Można załamać ręce nad mizerią tego, co państwo oferuje za pracę z młodym pokoleniem Polaków, choć ja raczej zastanawiam się, skąd taka nadzwyczajna hojność. W gruncie rzeczy, gdyby płace nauczycieli pozostały zamrożone, zapewne nikt poza nimi samymi nie zwróciłby na to uwagi.
W ruchu
Stopniowanie przymiotnika to jeden z przyjemniejszych tematów, które omawiamy w czwartej klasie. Dzieciaki powinny mieć już podstawową wiedzę na ten temat, wyniesioną z klas 1-3. Okazuje się jednak, że po dołożeniu do przymiotników przysłówków, zaczynają się schody.
Pytania uzupełniające w nauczaniu
W tym wpisie zajmiemy się dodatkowymi pytaniami, które uruchamiają głębsze myślenie uczniów. Warto je uczniom zadawać z dwóch powodów - pogłębiamy ich myślenie oraz naprowadzamy na rozwiązanie danego problemu, pomagamy w jego rozwiązaniu. Tworzenie ich nie jest proste, najlepiej wcześniej przed lekcja mieć je przygotowane.
Siła różnorodności - recenzja po recenzji
Neurodydaktyka jest jednym z tematów skupiających uwagę praktyków i teoretyków edukacji, w czym duża zasługa odpowiedniego marketingu. Poświęcono jej już wiele opracowań, stąd też warto śledzić publikacje, które mają aspirują do wniesienia nowego spojrzenia na zagadnienie. Zdecydowana większość artykułów wieńczących VII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe Neurodydaktyki pozbawiona jest neuropropagandy i dotyczy kwestii, które doskonale się obywają bez natrętnej neuroewangelizacji. Z pozostałych, w których najwyraźniej ze względów statutowych, komunałów zabraknąć nie mogło, wybrałem kilka do omówienia, ale z góry uprzedzam, że jeśli ktoś był już eksponowany na neuromemy tego wirusa świadomości, to nic go chyba specjalnie nie zaskoczy. Mam nadzieję, że opisując je, trafię na ozdrowieńców lub zaszczepionych.
eMOCje w głowie
Problemy psychiczne należą do jednych z głównych przyczyn chorób wśród nastolatków, a połowa wszystkich zaburzeń psychicznych ma swój początek przed ukończeniem 14. roku życia. Aby zadbać o profilaktykę zdrowia psychicznego, UNICEF Polska przygotował wyjątkowy projekt edukacyjny. Każda szkoła w Polsce może bezpłatnie wziąć w nim udział.
Dobra moc – dobrostanowy cykl webinarów
Na liście priorytetów znajduje się albo na samym końcu, albo… wcale. A to przecież dzięki niemu czujemy się lepiej, pewniej i bezpieczniej. Mowa o czasie tylko dla siebie – na oddech, regenerację i poukładanie ważnych spraw. Właśnie dlatego Fundacja Think! organizuje dobrostanowy cykl webinarów tylko dla kobiet, który już w maju poprowadzą Marta Florkiewicz-Borkowska i Ewelina Szeratics.