62% nauczycieli twierdzi, że pandemia i wymuszona nią edukacja zdalna negatywnie wpłynęły na postrzeganie ich statusu przez społeczeństwo. Brak wsparcia w rozwiązywaniu trudności wychowawczych to jeden z czynników najbardziej przeszkadzających im w pracy. Mimo wyzwań i wielości ról, które pełnią w szkolnej społeczności, 78% nauczycieli i nauczycielek deklaruje poczucie satysfakcji z pracy. To wyniki najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Orange.

Co przesądza o naszym życiu? Co decyduje o sukcesie, co stoi za naszymi porażkami? Na ile jesteśmy zakładnikami dziedziczonych przez pokolenia kodów genetycznych w rodzinie, na ile środowisko, w którym dorastamy wywiera na nas wpływ, a ile zależy od edukacji i szkoły? Gdzie i kiedy przerabialiśmy największe lekcje życia?

Na każdej lekcji zadawane są uczniom pytania. Niestety większość pytań zadaje nauczyciel i zazwyczaj angażują one tylko niewielką część uczniów. Jackie Acree Walsk, autorka książki „Empowering Students as Questioners: Skills, Strategies and Structures to Realize the Potential of Every Student” dzieli się sposobami na uruchomienie sensownych pytań podczas lekcji.

Współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół podstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii po powrocie nauki do klas szkolnych.

Jeśli do tej pory uważaliśmy, że szkoły wykazują zbyt mało inicjatywy, bo dyrektorzy „nic nie mogą”, to wkrótce może się okazać, że będzie jeszcze gorzej… Plany rządowe wobec oświaty zakładają dalsze zmiany w kierunku ubezwłasnowolnienia dyrektorów, którzy będą mogli zarządzać szkołą na tyle, na ile pozwoli widzimisię umocowanego przez rząd kuratora oświaty. Szkoła będzie jeszcze mniej samorządna i mniej samorządowa. Wygląda na to, że wracamy do ulubionych przez aktualny rząd szkoły czasów PRL-u… Nie publicznej, lecz państwowo-partyjnej.

Na temat oświatowej mitologii pisałem już wielokrotnie i raczej pogodziłem się już z jej fatalną siłą, wynikającą z głęboko ludzkiej potrzeby snucia i słuchania terapeutycznych opowieści, baśni, oferujących cudowne i proste sposoby rozwiązywania skomplikowanych problemów. Baśnie i padania spełniają ważną rolę w życiu społecznym homo sapiens, nie wydaje mi się jednak, by na nich właśnie należało opierać jego organizację w XXI wieku. Niestety, mam wrażenie, że współczesne społeczeństwo coraz bardziej skłania się ku myśleniu magicznemu, które zwykliśmy kojarzyć raczej ze stereotypem Średniowiecza, niż z epoką Internetu. Paradoksalnie, upowszechnienie komunikacji totalnej wzmacnia ten trend. Sama możliwość lub pozory „dialogu” zastępują ludziom proces wyciągania wniosków z interakcji i utwierdzają ich w przekonaniu, że kliknięcie w wyszukiwarkę, przeczytanie komentarza na jakimś blogu, czy forum załatwia sprawę – na wszystko jest odpowiedź, szybka i tania pigułka, remedium na całe zło.

280 szkół w całej Polsce od września będzie realizować bezpłatne programy edukacyjne MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzone przez Fundację Orange. Zostały one wyłonione spośród ponad 1100 zgłoszeń. 78% przyjętych szkół jest z mniejszych miejscowości, często z gmin, które do tej pory nie brały udziału w inicjatywach fundacji. Uczniowie z klas 1-3 uczestnicząc w MegaMisji dowiedzą się jak bezpiecznie i twórczo korzystać z internetu, a z klas 4-8, w #SuperKoderach – poznają podstawy programowania oraz sprawdzą, jak dzięki technologii uczyć się w sposób kreatywny i angażujący. Programy pomogą także kształtować zdrowe nawyki cyfrowe u dzieci i młodzieży, często zaburzone przez edukację zdalną.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie