Komu z nas nie zdarzyło się pochwalić ucznia (a może własne dziecko) za to, że jest inteligentny czy za to, że zrobił bezbłędnie zlecone mu zadanie? Jak myślicie, czy taka pochwała wywarła na niego pozytywny czy negatywny wpływ? Spójrzmy co mówią na ten temat badania prowadzone od niemal trzydziestu lat przez prof. Carol Dweck, wykładowczynię Uniwersytetu Stanforda.
Oddajmy szkołę uczniom
Nie wystarczy zmienić szkoły i nauczycieli, trzeba zmienić miejsce ucznia w procesie edukacji. Trzeba wrócić i zacząć po prostu wdrażać koncepcje konstruktywistyczne w edukacji.
Drukarki 3D w szkole? Po co? Jaką wybrać?
Zgodnie z założeniami nowego projektu rządowego Laboratoria Przyszłości, w ramach wyposażenia podstawowego każda szkoła powinna posiadać drukarkę 3D, spełniającą określone parametry. O ile w większości polskich szkół będzie to nowe, innowacyjne rozwiązanie, o tyle za granicą wykorzystanie druku 3D w edukacji jest w wielu krajach standardem.
Rozważania o mózgu w szkole (i nie tylko)
Wiele osób zastanawia się, jak edukacja wpływa na nasze mózgi i czy można ją uprawiać lepiej. Wciąż nie poznaliśmy dostatecznie dobrze najważniejszego organu człowieka, stąd niekiedy ta nasza wiedza o mózgu jest fragmentaryczna, uproszczona, a czasem nawet podszyta różnymi mitami. Dlatego warto co jakiś czas zrobić taką stopklatkę neuroedukacyjną i zastanowić się, co już wiemy i dokąd zmierzamy z badaniami.
Potrzebny powrót do wartości w sieci
Media społecznościowe mają coraz większy wpływ na decyzje i wybory podejmowane przez młodzież i dorosłych. Pytanie, na ile są one jeszcze "społeczne", a w jakim stopniu już antyspołeczne, prowadzące do pogłębienia różnic i wzmacniania konfliktów. „Od technologii nie uciekniemy, ale musimy patrzeć na nie przez pryzmat ważnych dla człowieka wartości” – uważa Natalia Hatalska.
Jak rozmawiać z małymi dziećmi o pieniądzach?
Nie chodzi o to, aby posadzić 3-latka przy stole i oznajmić, że teraz oto porozmawiamy o finansach. Ale powinniśmy wykorzystywać różne codzienne sytuacje, aby poruszać ten temat. Podobnie, jak opisujemy czy wyjaśniamy dziecku otaczający je świat, tak też warto mówić o pieniądzach jak o naturalnej części naszego życia - radzi dr Agata Trzcińska, psycholog i ekonomista z Uniwersytetu Warszawskiego w rozmowie z Magdaleną Kuszewską.
Niepodległość – warte zapamiętania!
Dzisiaj kolejna rocznica odzyskania przez Polskę Niepodległości. Na wiele sposobów staramy się czcić tę ważną dla nas Polaków datę. W związku z tym w tym roku proponujemy listopadową inicjatywę związaną ze znanymi Polakami.