Dla wielu nauczycieli ocenianie kształtujące jest kuszącą ideą, ale przeraża ich ogrom pracy, które trzeba w nie włożyć. Dzieje się to zapewne dlatego, że nauczyciele widzę, że zasady są korzystne zarówno dla uczniów, jak i dla nauczyciela. Zgadzam się jednak z nimi, że stosowanie tych zasad jest pracochłonne. Myślę, że dobrze wprowadzać OK stopniowo, powoli i z pomocą innych nauczycieli.
Lekcje przyrody od nowa
Centrum Nauki Kopernik przekazało Ministerstwu Edukacji Narodowej spójną i kompleksową propozycję, mającą prowadzić do zmiany funkcjonowania pracowni przyrody w klasach IV-VI szkoły podstawowej. Rekomendacja dotyczy jej wyposażenia, infrastruktury, głównych kierunków szkoleń nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły. Przede wszystkim jednak odnosi się do metod pracy z uczniem, by samodzielne eksperymentowanie mogło stać się podstawą edukacji przyrodniczej.
Porozmawiajmy o naszej szkole…
Koniec roku szkolnego - wiele osób zapewne marzy o tym, aby na chwilę zapomnieć o szkole. Ale z drugiej strony zaczyna się dobry czas do tego, aby się zastanawiać, co w niej można zmienić na lepsze już od września. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchamia szeroką debatę na temat przyszłości polskiej edukacji i prezentuje portal Nasza Edukacja. Zachęcamy do odwiedzania portalu i wypowiedzi.
Zabawy głosem i tworzenie e-książeczek
Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne doskonale nadają się do ćwiczenia podstawowych kompetencji, takich jak czytanie, mówienie, pisanie, opowiadanie historii. Świetnie też stymulują kreatywność uczniów (nauczycieli przy okazji też). Dlatego warto korzystać z bezpłatnych i dostępnych w sieci lub na urządzeniach mobilnych aplikacji do nagrywania i odtwarzania dźwięku czy tworzenia barwnych historyjek.
Z kamerą w krainie czarów
Najważniejsza w edukacji jest chyba motywacja. Jest ona motorem każdego działania – jeśli uczniowie mają w sobie siłę i chęć mierzyć się z największymi wyzwaniami, nie będzie im przeszkodą żadne zadanie. Nawet jeśli będzie to wymagało użycia skomplikowanych narzędzi i technologii, z których dotąd nie korzystali. Udowodnili to uczniowie pielgrzymowickiego gimnazjum. Prezentujemy dziś ich relację z projektu, nad którym pracowali bardzo długo.
E-podręczniki w każdej szkole
Jakie jest dziś naturalne środowisko komunikacyjne dzieci i młodzieży? Tu raczej nie ma żadnych wątpliwości – jest nim internet. Właśnie poprzez niego musimy efektywnie dotrzeć do uczniów, musimy być obecni właśnie tam, gdzie oni przebywają. Dlatego powstają e-podręczniki, które nie tylko odpowiadają na wyzwania nowoczesnej szkoły, ale też dotrą z atrakcyjnym multimedialnym materiałem edukacyjnym do większości uczniów i nauczycieli.
OBUT 2015 – czyli o udowadnianiu niewiedzy
Drogi Rodzicu, jeżeli Twoje dziecko nie odniosło sukcesu w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2015, to być może, w tym krótkim tekście znajdziesz wyjaśnienie dlaczego tak się stało.