Parę „dobrych” lat temu uczestniczyłam w warsztatach „Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci na podstawie metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss”. Prowadziła je Beata Kubiak. Były to jedne z najlepszych warsztatów, w których brałam udział. Z tej wiedzy korzystam do dziś.
Czy szkoła zabija kreatywność?
Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.
Jak technologie mogą zmieniać nasze zachowania?
Stary rok dobiega końca, dla jednych to czas podsumowań, a dla innych poszukiwanie odpowiedzi na pytania o to, co nas czeka za chwilę. Od powstania Edunews.pl w 2008 r. staramy się pokazywać, że nowoczesne technologie mogą być kluczowym sprzymierzeńcem edukacji, a zwłaszcza szkoły, nauczycieli i osób uczących się. Ale one oczywiście mają szersze oddziaływanie na nasze życie i dlatego może warto przyglądać się różnym analizom, pokazującym, jak nasz świat fizyczny integruje się ze światem technologii.
Rozszerzona rzeczywistość i laboratorium dla każdego ucznia
Największą przeszkodą w odpowiednim wyposażeniu placówek edukacyjnych, a także zapewnieniu równego i sprawiedliwego dostępu do edukacji są finanse. Okazuje się jednak, że istnieją rozwiązania, które pozwalają przezwyciężyć to ograniczenie. Do szkół wkracza technologia Rozszerzonej Rzeczywistości.
Modernizacja przestrzeni edukacji XXI wieku
Przebudowa szkoły tylko po to, żeby wyglądała ładniej i nowocześniej, nie powinna być celem samym w sobie. Powinniśmy raczej myśleć o transformacji całej szkoły, nie tylko jej przestrzeni fizycznej wewnątrz i na zewnątrz szkolnych murów, ale i różnych podejść do nauczania, nowoczesnych metod pracy, budowania relacji w szkole i poza szkołą (np. współpracy ze społecznością lokalną), organizacji procesu nauczania z wykorzystaniem różnych narzędzi, także technologicznych.
Historie krzesła w ubranku w sowy
Jak nauczyć dzieci budować poprawne wypowiedzi ustne i pisemne? Jak zachęcić do wypowiadania się na forum dzieci nieśmiałe? To trudne i odpowiedzialne zadanie nauczyciela klas I-III, które niejednemu spędza sen z powiek. Aby nauczyć dzieci tworzyć ciekawe wypowiedzi pisemne należy zacząć od wypowiedzi ustnych. Przyda się do tego krzesło...
Nakręć się – po raz szósty
Jesteś uczniem gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej? Do 15 stycznia możesz jeszcze przesłać swoją pracę na szóstą edycję konkursu „Nakręć się”, organizowanego w ramach Filmoteki Szkolnej. Prace powinny mieć charakter osobistych wypowiedzi – recenzji i etiud filmowych inspirowanych filmami z pakietu Filmoteki Szkolnej.