Wszyscy mamy mózg, ale najczęściej myśląc, nie myślimy o nim. Jesteśmy wśród organizmów zwierzęcych takimi szczęściarzami, noszącymi taki wspaniały narząd – uważa dr Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego. Zapraszamy do wysłuchania ciekawego wykładu na temat mózgu i jego użycia w szkole.
Mamy Niepodległą 2014
Jutro nadarza się dobra okazja do wysłania e-kartki – pewnie coraz rzadziej to czynimy w naszym życiu. Okazji nam wprawdzie nie brak, ale ta jest szczególna. Wyślijmy komuś e-kartkę z życzeniami z okazji Narodowego Święta Niepodległości!
Zła pogoda, nie przeszkoda
Zbliżają się nieuchronnie słotne dni. Zwykle oznacza to, że uczniowie będą siedzieć zamknięci w budynkach szkolnych, żeby im byle deszcz lub mróz nie zaszkodził. Bo jakże to dzieci wypędzać ze szkoły gdy zimno, mokro i nieprzyjemnie. A bo jeszcze Sanepid się przyczepi albo rodzice... Dobra wymówka. Jakże odmiennie postępują szkoły, które funkcjonują w znacznie trudniejszych warunkach pogodowych niż w Polsce.
Drodzy czytelnicy - podsumowanie
Umiejętność krytycznego odbioru mediów, analizy i oceny wiarygodności docierających do nas informacji, zdolność do przetwarzania tej informacji w wiedzę – to wszystko są kompetencje, które powinny być kształcone już na etapie szkoły. W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” 400 uczniów z gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej oraz prawie 50 bibliotekarzy wzięło udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej.
Pudełko edukacyjne „Woda”
Centrum Nauki Kopernik opracowało szósty już zestaw edukacyjny – pudełko „Woda”. Zestaw jest narzędziem wsparcia nauczycieli, zwiększania aktywności naukowej uczniów, pobudzania ich ciekawości i angażowania w samodzielne poznawanie świata. Zestawom towarzyszą warsztaty dla edukatorów, w których mogą brać udział nauczyciele przyrody, fizyki, chemii, biologii i geografii.
Wiem, że nic nie wiem (dziś)
Jest takie powiedzenie amerykańskie, że ekspert to ktoś, kto jest skądś albo z innego miasta (someone from out of town). My mówimy czasem, że „z innej planety“. Przychodzi (nieraz bez zaproszenia), dużo mówi, dużo gestykuluje, przerywa innym, na wszystko ma receptę, wie lepiej, poucza... Znamy to zjawisko z polityki, ale wydaje mi się, że i w szkole / edukacji znalazłoby się wielu takich ekspertów. Przy dzisiejszym tempie przyrostu informacji i wiedzy bezpieczniej jest czasem przyznać: nie wiem, muszę sprawdzić.
Nowe wymiary edukacji
„Dość narzekania na dzisiejszą edukację” - brzmiał apel pod jednym z moich tekstów poświęconych polskiej szkole. Tak więc spróbuję zaprezentować kilka faktów o projektach rozwijanych pod moim kierunkiem zarówno w szkołach samorządowych, jak i niepublicznych. Prezentuję działania związane z wdrażaniem nowych modeli dydaktycznych, tworzeniem praktycznych rozwiązań i koncepcji edukacji nowego wymiaru.