Ignorancja to błogosławieństwo... brzmi popularne powiedzenie. Zwykle wypowiadane z przekąsem, aby podsumować ujawnione „morze“ czyjejś niewiedzy. Ale niektórzy uważają, że praca naukowa bez ignorancji nie może istnieć. Nauka według neurobiologa Stuarta Firesteina to raczej „zbijanie bąków” i „poszukiwanie w ciemności czarnego kota“, czyli błądzenie poza tym, co już wiemy (czyli poszukiwania właśnie w „oceanie“ ignorancji).
Demokracja to MY!
Czy w demokracji wszyscy jesteśmy równi? Czy warto się angażować – brać udział w wyborach, kandydować do samorządu szkolnego czy organizować kampanie społeczne? Dlaczego w Japonii nikt nie rzuca papierków na ulicę? Kto wie, że w Portugalii kobiety dostały prawo do głosowania dopiero w 1974 roku?
Kino na wyciągnięcie ręki
Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polski Instytut Sztuki Filmowej, zapraszają na Wirtualny Festiwal Filmoteki Szkolnej. Już 15 stycznia na specjalnej internetowej stronie festiwalowej wszyscy wielbiciele kina będą mogli rozwiązywać filmowe zadania i quizy, sprawdzać znajomość polskich filmów, wygrywać nagrody i wspaniale się bawić!
Postawy Polaków wobec ich przyszłej emerytury
Sejm i Senat przyjęły ustawę reformującą system emerytalny, która zakłada m.in. przeniesienie 51,5 % oszczędności zgromadzonych w OFE do ZUS. Ustawa czeka teraz na podpis Prezydenta, ale ze wstępnych zapowiedzi wynika, że zostanie uchwalona. Planowane zmiany wywołały lawinę komentarzy i analiz dotyczących ich wpływu na budżet państwa i szeroko rozumiany rynek finansowy w Polsce. Jednak w dyskusji publicznej cały czas zbyt rzadko poruszany jest temat, jak te zmiany wpłyną na przyszłe emerytury Polaków, a także czy jesteśmy gotowi do przejęcia części odpowiedzialności za naszą finansową przyszłość.
Gimnazjaliści w sieci
Czy gimnazjaliści to „cyfrowi tubylcy”? W jaki sposób szukają informacji w sieci? Z jakich serwisów korzystają najczęściej? Na te i inne pytania dotyczące kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku 13–16 lat, odpowiada współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego raport z badań realizowanych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Publikację można przeczytać (i pobrać) na stronie www.dzieci-sieci.pl.
Dzieci, dane i internetowe usługi
W sieci wszystko wydaje się darmowe. Jednak zazwyczaj to tylko złudzenie. Firmy, które prowadzą działalność w Internecie, nie świadczą usług bezinteresownie. Muszą zarabiać, więc w jakiś sposób ktoś musi za nie zapłacić. Również dzieci powinny zdawać sobie z tego sprawę. I mieć oczy szeroko otwarte. Inaczej mogą niechcący uszczuplić portfel rodziców (lub swoją skarbonkę) albo tanio sprzedać własną prywatność. O jakiej edukacji warto pamiętać, będąc rodzicem małych dzieci?
System testocentryczny (część 1)
Przed kilku laty wymyśliłam słowo „testocentryczny”, bo uważałam, że go w naszym edukacyjnym dyskursie brakuje i że dobrze oddaje istotę obecnego systemu edukacyjnego. Znaczy on tyle, że testy stały się nie tylko głównym punktem odniesienia szkolnej edukacji, ale i jej celem.