Czy szkoła może działać bez szkolnego przymusu? Wiele osób jest przekonanych, że tak, nic nie stoi na przeszkodzie. Innego zdania są jednak urzędnicy. Paweł Kasprzak, współzałożyciel i członek zarządu Oświatowej Fundacji Filmowej na swoim blogu w OsiŚwiata opublikował ciekawą wymianę pism z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich, które dotyczyły interpretacji przepisów o obowiązku szkolnym.fot. Fotolia.com

W poszukiwaniu uzasadnienia dla wizji edukacji przyszłości uwzględniającej najnowsze osiągnięcia w zakresie filozofii, pedagogiki, psychologii i badań edukacyjnych, natrafiłem na wyjątkową pracę Marzanny Kielar[1] dotyczącą zastosowania w edukacji integralnej wizji Kena Wilbera - amerykańskiego filozofa uznawanego za najbardziej znaczącego przedstawiciela filozofii ewolucyjnej i innowacyjnego myślenia.fot. Fotolia.com

Można pytać: czy? Ale patrząc na postęp technologiczny (co raz to nowe narzędzia, które ułatwiają i umilają nam naukę w sieci), nieustanne kłopoty z finansowaniem oświaty (nie tylko w Polsce), idiotyczne pomysły (już w majestacie prawa) zapchania klas jak największą ilością uczniów, bardziej wskazane byłoby zapytać: kiedy to nastąpi? Bo że kiedyś nastąpi, nie mam złudzeń.fot. Fotolia.com

Jan Czochralski, młody chłopak z wielkopolskiej Kcynii jest rozczarowany zaniżonymi ocenami końcowymi i niszczy świadectwo maturalne. U progu nowego, XX wieku, może to oznaczać zamknięcie drogi na wyższą uczelnię. Ambitny Czochralski jest jednak uparty. Dzięki ciekawości i pasji z determinacją rozwija swoje badania, przeprowadza kolejne eksperymenty. W czasie pierwszej wojny światowej opracowuje technikę otrzymywania monokryształów, którą dziś postrzegamy jako kluczową dla rozwoju elektroniki.Konferencja CN Kopernik Pokazać - Przekazać

Druga edycja projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” już za nami. Ponad trzy tysiące uczniów znowu porzuciło książki i zeszyty na rzecz tabletów i laptopów, wyszło ze szkoły i… pracowało. Poświęcili kilka miesięcy na przygotowanie projektów naukowych, na które oddano ponad 210 tysięcy głosów!fot. Monika Błaszczak - e-szkoła wielkopolska

Kiedy w 1979 roku grupa Pink Floyd wydała album The Wall z utworem Another Brick in The Wall (część II), pewnie nikt nie przypuszczał, że 35 lat później wyrażony wówczas muzyką sprzeciw wobec koncepcji szkoły-fabryki, z jednolitym formatowaniem umysłów, będzie nadal aktualny. Konserwatyzm szkoły okazał się silny, a w dodatku szlifowane od ponad dekady standaryzowane testy jeszcze tę "fabrykę" umacniają.fot. Fotolia.com

W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele przygotowują uczniów do rozwiązywania problemów, jakie przyniesie jutro. Nakładem Wydawnictwa Naukowego UMK właśnie ukazała się moja książka „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”.fot: sxc.hu

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie