Bycie użytkownikiem Internetu nie oznacza jedynie biernego śledzenia
informacji. Od chwili, kiedy pojawiły się strony wiki,
każdy w sieci może być autorem, nawet bez znajomości języka
programowania. Tak narodził się nowy trend polegający na rozwoju serwisów internetowych zapełnianych
treścią przez samych internautów. Kryją one w sobie olbrzymi
potencjał edukacyjny.
W internecie możemy oglądać zdjęcia wielu wspaniałych urządzeń, które z
pewnością mogą ożywić edukację w klasie szkolnej i pomóc w realizacji
zajęć w ciekawszy sposób. Wydaje się, że wiele z nich jest poza
zasięgiem szkół. Ale czy na pewno? Weźmy na przykład wielodotykowy stół
interaktywny, coś w rodzaju Microsoft Surface, którego w polskich
szkołach chyba jeszcze nie widziano.
Jeśli chcemy wskazać człowieka z kompetencjami do
samodzielnego kierowania oświatą, to trzeba stwierdzić: nie ma takiej
osoby. Procesy edukacyjne są zbyt złożone, aby w tej
dziedzinie ktoś mógł dysponować kompetencjami totalnymi. Jest tak, że wiele
osób angażuje się w edukację z różnych pozycji społecznych i z różnych
perspektyw tworzy różne typy edukacyjnej „eksperckości”.
Koncepcja otwartej edukacji rozprzestrzeniła się na setki instytucji na całym świecie, szczególnie w szkolnictwie wyższym i w
instytucjach kształcenia dla dorosłych. Rozdawanie wiedzy za darmo (OECD
2007) wydaje się być ideą rewolucyjną. Fascynuje ona nauczycieli,
wzbudza zainteresowanie uczniów, obawy wydawnictw i stawia nowe wyzwania
organizacjom edukacyjnym.
Dzięki urządzeniom elektronicznym połączonym z systemem nerwowym,
człowiek może zdobyć niespotykane umiejętności np. odbierać ultradźwięki
czy fale podczerwone. Być może w przyszłości, dzięki urządzeniom
łączącym mózgi będzie się dało usprawnić komunikację między ludźmi -
mówił prof. Kevin Warwick, zwany "profesorem cyborgiem" w CN Kopernik.
E-learningiem zajmuję od ponad 5 lat i wydaje mi się, że trochę się już
na nim znam. W ostatnim roku pojawiła się we mnie pewna podstawowa wątpliwość: czym właściwie jest e-learning. Zaczęło się od
przypadkowego spotkania w pociągu. Poznałem osobę, która zajmuje się
e-learningowymi szkoleniami dla biznesu, zaczęliśmy wymieniać się
doświadczeniami...
„Styl uczenia się jest sposobem, w jaki człowiek się
koncentruje, przyswaja, przetwarza i zapamiętuje nowe i trudne
informacje. Dzieci potrafią nauczyć się właściwie wszystkiego, jeśli
tylko pozwoli im się wykorzystać ich mocne strony.” – twierdzi Barbara Prashing z nowozelandzkiej Creative Learning Company, ekspert w
dziedzinie technik uczenia się.