debaty edukacyjnePolska szkoła musi się zmienić. Wobec wyzwań, jakie niesie ze sobą dla edukacji społeczeństwo informacyjne, nie możemy ciągle tkwić w XIX wiecznym systemie nauczania. Zmiany oczekują już nie tylko uczniowie, dla których szkoła często wydaje się być instytucją „z innej bajki”, w której głównie marnuje się czas, ale coraz częściej także (na szczęście) i rodzice. 

 

Tempo, w jakim przyrastają zasoby cyfrowych filmów edukacyjnych jest imponujące. Prym – obok społeczności internetowych - wiodą tu duże media, np. Discovery Education, PBS, BBC czy Sky. Dysponują one największymi i najciekawszymi jak do tej pory produkcjami filmowymi i oczywiście chcą wykorzystać szansę, jaką stwarza im trend edukacji wizualnej.

projekty edukacyjneWywiad z Pawłem Łukasiakiem, Prezesem Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, która uruchomiła Program „Moje Stypendium”. Celem Programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych, motywowanie uczniów i studentów do dalszego rozwoju osobistego i pracy, a także popularyzacja idei stypendiów edukacyjnych w Polsce.

 

e-learningPołączenie tradycyjnej formy zajęć, w której studiujący spotykają się z wykładowcą twarzą w twarz, i kursu edukacji online realizowanego za pośrednictwem komputerów, staje się częstą praktyką na wielu światowych uczelniach. W porównaniu do innych metod nauczania, takie zajęcia są zdaniem wielu prowadzących bardziej efektywną formą nauczania.

 

Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – od dawna nauczyciele korzystali na lekcjach z materiałów telewizyjnych. Dotąd istniały różne bariery sytuacyjne i technologiczne, które uniemożliwiały szersze wykorzystanie tych narzędzi edukacyjnych w szkole. Internet i postęp technologiczny wymusiły zmianę w formie przekazu filmowego, z pożytkiem dla procesu edukacji.

projekty edukacyjneSzkoła Równych Szans jest programem realizowanym przez organizacje pozarządowe - Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej, Społeczne Towarzystwo Oświatowe i Fundację Edukacja dla Demokracji. Jako doradca miałem okazję odwiedzić kilkanaście szkół realizujących niezwykłe projekty. Z podziwem obserwowałem ich działania i efekty pracy nauczycieli.

 

społeczeństwo informacyjneSpołeczeństwo informacyjne czy społeczeństwo wiedzy? – to pytanie stawia prof. Cellary w kontekście Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego. Poprosiliśmy użytkowników serwisu o wypowiedź na temat przewidywanych kierunków przemian w edukacji. Osoby, które chciałyby również zabrać głos, prosimy o przesłanie krótkich wypowiedzi na adres e-mail redakcji.

 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie