Społeczność szkolna to coś więcej niż tylko nauczyciele i uczniowie uczęszczający do szkoły. To także rodzice, o których szkoła nie może zapominać, podobnie jak rodzice nie mogą oddać dzieci do szkoły tylko po to, by mieć „problem z głowy”. Rodzice powinni być zaangażowani w życie szkoły, zaś nauczyciele powinni wychodzić do rodziców z propozycjami i działaniami wspierającymi aktywizację i rozwój uczniów.
Taka współpraca pomiędzy nauczycielami i rodzicami jest szczególnie ważna na etapie wczesnoszkolnym. Zwłaszcza w zerówce i klasie I dla wszystkich wszystko jest nowe – dla nauczyciela nieznane dzieci i rodzice; dla młodych uczniów – nowy budynek, koledzy, porządek dnia, obowiązki; dla rodziców – szkoła, nauczyciele, zajęcia, obowiązki.
Niestety, niepotrzebnie od kilku lat niektóre środowiska rodziców starają się poprzez swoje działania propagandowe niszczyć potencjał owocnej współpracy pomiędzy szkołą i rodzicami już na starcie szkolnym. Nie można na wszelki sposób udowadniać, że szkoły są złe dla ich dzieci, że szkoły są nieprzygotowane na przyjęcie sześcio- i siedmiolatków, że wszystko jest nie tak zorganizowane, jak się rodzicom wydaje, że być powinno itp. Jak niczego w edukacji potrzebujemy zaufania społecznego, a tymczasem dzięki nieodpowiedzialnym kampaniom zminimalizowaliśmy je chyba do minimum. Nieprawidłowości można wykazać i niwelować także w dialogu, a nie stawiając wszystko od razu na ostrzu noża.
Współpraca pomiędzy rodzicami i nauczycielami jest kluczowa dla (lepszej) edukacji dzieci i młodzieży na każdym etapie kształcenia. Spróbujmy nie szukać na siłę wrogów. Na każdym etapie edukacji rodzice powinni przede wszystkim starać się wspierać nauczycieli swoich dzieci, a także jak najczęściej angażować się w edukację swych dzieci. Rodzice mogą świetnie wspierać uczenie się swoich dzieci poza szkołą, mają także duży wpływ na wykształcenie się pewnych nawyków i praktyk, które mogą pomagać (albo i przeszkadzać) w nauce w kolejnych latach.
Dialog nauczyciela i rodziców jest niezbędny już od klasy I. Współpracując możemy budować lepszą szkołę naszych dzieci. Nawet jeśli zauważamy różne braki i mankamenty, starajmy się angażować we współpracę po to, aby je sukcesywnie niwelować (choć nie wszystko da się zrobić od razu, nie ma cudów). Podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 o potrzebach i współpracy obu stron mówiła Karolina Żelazowska, członkini społeczności Superbelfrzy RP. Posłuchajmy:
***
Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.
Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).
Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:
- Poznawanie przyrody także z tabletem
- Ocenianie zachowania ucznia młodszego
- Refleksje na temat oceniania
- Dzieci grają, dzieci tworzą gry edukacyjne
- Blogowanie z uczniami
- Im więcej zabawy, tym więcej nauki
- O technologiach przyjaznych najmłodszym uczniom
- 10 pól aktywności dziecka w szkole
- O potrzebie ruchu wśród małych dzieci
- Wyzwania nauczania (nie tylko) wczesnoszkolnego