Lekcja angielskiego o bezpieczeństwie w sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Kocham mój komputer – mieszkają tam wszyscy moi przyjaciele…” No właśnie- czy aby na pewno ci „wszyscy” – to sami przyjaciele? Czy młodzież zdaje sobie sprawę z zagrożeń w sieci, czy zwraca uwagę na swoje bezpieczeństwo? Spróbujmy pogadać o tym na lekcji języka angielskiego w Dniu Bezpiecznego Internetu (10 lutego) lub wkrótce po nim.

Zacznijmy od krótkiej ankiety, która wprowadzi nas w temat. Nasz kwestionariusz dostępny jest pod tym linkiem: Are you safe on the Net? – a questionnaire.

Kolejne zadanie to praca z tabelą matching. Uczniowie pracują w grupach lub parach, starając się dopasować kolumny tabeli wiążąc przyczyny z rezultatem/efektem. Klucz dopasowania podano w dokumencie: Internet Safety - a matching table.

Tutaj przyda się słownik, jeżeli nie wszystkie wyrażenia uczniowie zrozumieją. Polecam nieskomplikowany, szybki diki – słownik angielskiego on-line, dostępny również na urządzenia z Androidem.

Byłoby idealnie, gdybyśmy tę lekcję przeprowadzili po powtórce konstrukcji słownikowo-gramatycznych służących formułowaniu rad. Ale jeśli nie mieliśmy na to czasu, można skorzystać z naszej mini-ściągi poniżej: Giving advice – a quick prompt.

Teraz nie będzie już problemu ze zredagowaniem poszczególnych punktów/rad z tabeli w formę ulotki bezpieczeństwa w korzystaniu z Internetu. Oczywiście może być wiele wersji, porady ułożymy w różnej kolejności- nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Nasz praca zakończyła się tak: Safety leaflet – tips for Internet users.

Pracę w Dniu Bezpiecznego Internetu możemy zakończyć obejrzeniem filmiku – animowanej wersji ulotki „Safetiquette” , stworzonej w programie Voki. Poniżej można podejrzeć etapy budowania filmiku: Voki avatars – leaflet building /pieces of advice. Pełną wersję ulotki animowanej znajdziemy tutaj:

Niestety, nie zadbaliśmy o polskie napisy. A może któraś z superbelferskich klas pokusiłaby się o ich dodanie? Wtedy z animowanej ulotki mogłyby korzystać również młodsze dzieci. Napisy można dodać z pomocą programu Amara – program do wstawiania napisów do filmów, ale to już zupełnie inna historia….

Mam nadzieję, że proponowana lekcja zainteresuje Państwa uczniów. Pisząc ten mini-scenariusz korzystałam z materiałów, wypracowanych w trakcie realizacji projektu eTwinning. „Safetiquette” został uhonorowany Krajowymi i Europejskimi Odznakami Jakości eTwinning, Europejskim Znakiem Innowacyjności w Uczeniu się i Nauczaniu Języków Obcych ELL 2013, II Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2013 w Republice Czeskiej oraz I Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2014 w Polsce. Pełna dokumentacja projektowa i inne pomysły na zajęcia wokół tematu bezpieczeństwa i zasad Netykiety dostępne są pod linkiem: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p75118.

Notka o autorce: Mirosława Dyka-Płonka jest nauczycielką języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Zobacz także inny artykuł Superbelfra: Dzień Bezpiecznego Internetu z Superbelframi w Twojej szkole

Przeczytaj więcej o bezpieczeństwie w internecie w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie