Lektura z tabletem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lektura to jak wiadomo książka, którą obowiązkowo należy przeczytać. Jaka powinna być? Interesująca, ciekawa, mądra, wartościowa. Powinno się ją czytać jednym tchem. I taką dla moich uczniów jest na pewno „Zaczarowana zagroda” Centkiewiczów. Przeczytali ją samodzielnie w domu wszyscy.fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Do dziś pamiętam dialog matki z synem z polskiego serialu komediowego „Wojna domowa”.

Paweł co czytasz? Co to za książka?

– Oj mamo, to nie książka. To lektura.

Pracę z książką zaczęliśmy nietypowo, bo od zajęć plastycznych. Zbudowane styropianowe makiety i ulepione plastelinowe pingwiny posłużyły nam do wyjaśnienia tajemnicy znikania tych ptaków.

Nieco wcześniej znalazłam w sklepie Play aplikację Szkic, bardzo podobną do ulubionej przez uczniów Pic Collage. Można w niej zapisywać teksty i dodawać zdjęcia. Ma też w swych zasobach bogate i pięknie graficznie naklejki. Wykorzystaliśmy ją na zajęciach do stworzenia opisu pingwina Adeli.

Tego dnia pojawiły się na ławkach mapy, encyklopedie zwierząt, wydrukowane informacje o pingwinach oraz kody QR z adresami stron opisującymi Adeli. Na tablicy zgromadziliśmy potrzebne słownictwo. Zostały też zapisane pytania, na które dzieci musiały udzielić odpowiedzi.

Pracę zaczęliśmy od pobrania z galerii obrazów jednego zdjęcia pingwina. Przestrzegając praw autorskich uczniowie zaznaczyli opcję „do ponownego wykorzystania w celach niekomercyjnych”. Zdjęcie zapisali w galerii. Korzystając z różnych źródeł informacji dzieci szukały odpowiedzi na pytania, a ważniejsze dane zapisały na karteczkach. Po chwili rozpoczęła się praca z wykorzystaniem tabletu. Aplikacja Szkic jest bardzo prosta i intuicyjna.

Po dodaniu zdjęcia uczniowie tworzyli opis pingwina Adeli. Praca nad tekstem bardzo skupiła ich uwagę.

Później pobrali darmowe naklejki i zilustrowali swój opis.

Była też praca w grupach. Dzieci wymieniły się tabletami i czytały opisy kolegów. Zwracały uwagę na drobne niedociągnięcia typu brak kropki czy brak mian przy podaniu wagi i wzrostu Adeli (brawa za czujność).

Ostatnim elementem zadania było wysłanie opisu mailem na moją pocztę.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Podczas jednych zajęć z wykorzystaniem tabletów moi uczniowie:

  • korzystali z różnych źródeł informacji,
  • wzbogacili swą wiedzę na temat innych kontynentów i ich mieszkańców,
  • rozumieją opis jako formę wypowiedzi pisemnej,
  • samodzielnie sformułowali opis pingwina,
  • wiedzą, czym są prawa autorskie i jak zgodnie z nimi pobrać zdjęcia z Internetu.

Muszę też wspomnieć o grze Zondle, którą wykonała moja uczennica Julka zainspirowana tą książką. Często wykorzystywaliśmy ją na tabletach i tablicy interaktywnej.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Dodatkowo przygotowałam szereg materiałów do zajęć z lekturą w kreatorze Scholaris. To niezwykle przydatne narzędzie. Co cieszy, lekcje działają na tabletach po zeskanowaniu kodu QR.

Trudno było się rozstać z Elegancikiem i innymi pingwinami. Często „wracamy” na Antarktydę grając w quiz, do którego pytania stworzyły dzieci. Mam nadzieję, że każda lektura je tak zachwyci!

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką wczesnoszkolną w Zespole Szkół nr 3 w Pile i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja: CC-BY-SA.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie