Kosmiczne programowanie: Astro Pi

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie w coraz większym stopniu jest ważnym składnikiem wszystkich obszarów codziennego życia. Obecnie kod źródłowy pozwala „sterować” przepływem bitów zarówno w naszych telefonach komórkowych czy konsolach do gier, jak i zarządzać miejską sygnalizacją świetlną. Istnieje wiele języków programowania oraz zintegrowanych środowisk programistycznych, umożliwiających rozwój nauki i technologii kosmicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania nic nie poleciałoby w przestrzeń kosmiczną, nie moglibyśmy eksplorować powierzchni Księżyca lub Marsa, łaziki nie mogłyby prowadzić badań na innych planetach i ciałach niebieskich, a my analizować danych otrzymywanych z tych misji czy satelitów krążących wokół Ziemi.

Co kryje się pod określeniem programowanie? Czy warto wybrać studia informatyczne w Polsce? Na co już zwrócić uwagę, będąc w szkole średniej? Jak może wyglądać kariera programisty? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukają uczestnicy bezpłatnego webinarium w dniu 28 lutego o godz. 18.00, organizowanego przez Polską Agencje Kosmiczną POLSA i ESERO Polska Centrum Nauki Kopernik.
Linki do streamingu na YT: https://youtu.be/QmJyIGsknvY.

Programowanie to połączenie jasnego, logicznego, niejako matematycznego sposobu myślenia oraz umiejętności pisania kodu źródłowego w wybranym języku programowania. Umiejętność programowania umożliwia stworzenie „czegoś z niczego”, a nawet w pewnym sensie pozwala „ożywić” układy elektroniczne. Ponieważ jesteśmy otoczeni światem stale rozwijających się technologii, warto związać swoją przyszłość z programowaniem. Tę umiejętność można i należy rozwijać od najmłodszych lat i nigdy nie jest za późno, by zacząć.

Dzieci i młodzież mogą to robić już teraz, dzięki Europejskiemu Wyzwaniu Astro Pi. To projekt edukacyjny Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), prowadzony we współpracy z Fundacją Raspberry Pi. Stwarza uczniom szkół podstawowych i średnich okazję do przeprowadzenia projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Głównym zadaniem dla śmiałków jest napisanie programu komputerowego w języku Python, działającego na układach Raspberry Pi, w celu przeprowadzenia badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, panującej na ISS. Wyzwanie Astro Pi to idealna okazja do sprawdzenia się w roli programistów i programistek, pracujących z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi.

Sławomir Tadeja, jeden z gości webinarium, mówi wprost: „Umiejętność tworzenia oprogramowania jest kluczowym składnikiem rozwoju kariery zawodowej w nauce, jak również w technologii. Bez niej nie miałbym możliwości brania udziału w różnorodnych projektach, np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w pracach nad wykrywaczami materiałów niebezpiecznych pod wodą (amunicja chemiczna zatopiona na dnie Bałtyku), czy opracowywania modeli cyfrowych pola magnetycznego Marsa w ramach stażu w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta umiejętność pozwoliła mi też przez rok pracować nad narzędziami do wizualizacji poziomów radiacji w detektorze CMS działającym na Wielkim Zderzaczu Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą. Chcę podkreślić, że wspólnym mianownikiem wzięcia udziału w powyższych projektach była umiejętność tworzenia i testowania oprogramowania”.

Obserwuj wydarzenie: https://www.facebook.com/events/1359875641099722/ 

 

(Źródło: CN Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie