Prawa dziecka fundamentem ochrony młodych w sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dostęp do internetu stał się nieodłącznym elementem życia dzieci i młodzieży, przynosząc ogromne korzyści, ale jednocześnie poważne zagrożenia. Bezpieczeństwem i dobrobytem psychicznym młodych w sieci zajął się pierwszy w Polsce Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży, którego organizację aktywnie wsparł UNICEF Polska. Podczas spotkania edukacyjnego przed przygotowaniem rekomendacji, rozmawialiśmy m.in. o tym, że zapisy dotyczące praw dziecka powinny stanowić fundament dyskusji o cyberbezpieczeństwie.

Internet może wspierać prawa dziecka – daje dostęp do edukacji, rozwija pasje, umożliwia komunikację, wyrażanie siebie i wspiera dzieci z niepełnosprawnościami. Jednocześnie może naruszać inne prawa: narażając na przemoc, wyzysk, dezinformację czy utratę prywatności. Może także wpływać negatywnie na zdrowie psychiczne.

Dla UNICEF Polska dzieci i młodzież są nie tylko odbiorcami decyzji, ale powinni być ich współtwórcami. Dlatego zdecydowaliśmy się aktywnie wesprzeć Fundację Pole Dialogu w organizacji Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży. To przedsięwzięcie wpisuje się w naszą wizję budowania społeczeństwa, w którym prawa dziecka są fundamentem, a młodzi ludzie mają realny wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. To właśnie w czasie tego wydarzenia pomagaliśmy młody uczestnikom panelu lepiej zrozumieć temat, aby mogli odpowiedzieć na pytanie: Gdybyś był/ była odpowiedzialny/ odpowiedzialna za uczynienie internetu bezpieczniejszym dla młodych ludzi, co zrobiłbyś/ zrobiłabyś, aby chronić siebie i swoich przyjaciół przed szkodliwymi treściami?

W ostatni weekend odbyła się część edukacyjna projektu, podczas której uczestnicy zapoznali się z wiedzą ekspercką, dowiadując się więcej o temacie oraz związanych z nim wyzwaniach.

Budując zasady bezpieczeństwa w internecie, musimy pamiętać, że nie mogą one odbierać dzieciom innych praw – takich jak wolność, rozwój, dostęp do informacji czy swoboda wypowiedzi. Bezpieczeństwo nie może oznaczać nadmiernej kontroli ani ograniczeń. Z drugiej strony dzieci i młodzież muszą się w sieci czuć bezpiecznie. Kluczowe jest więc zachowanie równowagi między ochroną a poszanowaniem praw, między bezpieczeństwem a wolnością – wskazywała podczas swojego wystąpienia Agnieszka Gołębiowska, Kierownik Zespołu Edukacji i Partycypacji UNICEF Polska. Prawa dziecka powinny być podstawą dyskusji o cyberbezpieczeństwie i wyznaczać ramy dla każdej rekomendacji dotyczącej ochrony młodych ludzi w sieci. Kluczowe jest, aby włączać dzieci i młodzież w te dyskusje – podkreślała. 

12 i 13 kwietnia, w czasie drugiej części Panelu, nazywanej deliberacyjną, grupa młodych panelistek i panelistów będzie rozmawiać o konkretnych rozwiązaniach i wypracowywać konkretne rekomendacje dla Ministerstwa Cyfryzacji, które prowadzi konsultacje zapisów ustawy o ochronie i dostępu do treści szkodliwych. 

Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży wzoruje się na panelach obywatelskich, które są metodą prowadzenia konsultacji społecznych, z powodzeniem wykorzystywaną w wielu krajach. To nie tylko narzędzie edukacyjne i rozwojowe, ale także wzmacniające poczucie sprawczości w młodych osobach. To forma poznania opinii oraz zaangażowania młodych osób w tworzenie prawa, które ich bezpośrednio dotyczy i wpływa na ich życie.

(Źródło: UNICEF Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie