Potrzeby informacyjne badaczy i studentów przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiRaport zaprezentowany wspólnie przez Bibliotekę Brytyjską i Joint Information Systems Committee (JISC) ujawnia, że chociaż młodzi ludzie posiadają wiele umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem, nie dysponują wystarczającymi umiejętnościami analitycznymi, które umożliwiałyby im krytyczną ocenę informacji znalezionej w sieci.

 

„Generacja Google”, czyli młodzi ludzie urodzeni i wychowani w epoce Internetu – nie są wcale największymi specjalistami od sieci. Raport zatytułowany „Zachowania informacyjne badacza przyszłości” pokazuje również, że cechy, które zazwyczaj są przypisywane młodszym internautom – niecierpliwość w poszukiwaniu i nawigacji w Internecie i zero tolerancji dla opóźnień w przesyłaniu pożądanej informacji – stały się obecnie norma dla całej populacji internautów, od młodszych uczniów, aż po studentów i ich profesorów.

 

Jak zauważają autorzy badań, wyniki są ważną wskazówka dla bibliotek oraz placówek szkolnictwa wyższego i ustawicznego na temat oczekiwań studentów i kadry akademickiej, a zatem powinny posłużyć opracowaniu nowych sposobów wyszukiwania i nawigowania informacją. Ujawnione wśród młodzieży luki wiedzy w zakresie wyszukiwania i zarządzania informacją to ich zdaniem ważny sygnał dla rządu, że młodzi ludzie pilnie potrzebują w tej dziedzinie nowych programów edukacyjnych podnoszących ich kompetencje.

 

„Biblioteki muszą zrozumieć, że przyszłość jest już teraz (…)” - skomentowała wyniki raportu Lynne Brindley, szefowa Biblioteki Brytyjskiej. „Korzystamy już z wielu możliwości, jakie nowe technologie dają nam aby inspirować naszych użytkowników do uczenia się, odkryć i innowacji. Musimy jednak uczynić więcej, w szczególności przekazać wszystkim użytkownikom bez względu na wiek, wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się zasobami informacyjnymi.”

Więcej informacji na stronie JISC.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie