debaty edukacyjneNiektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
 

badania i analizyEdukacja artystyczna i kulturalna zdaje się być w szkołach niedoceniana: mała liczba godzin, trudności z ocenianiem pracy uczniów, słaba współpraca z ośrodami kultury. A przecież to także przedmioty artystyczne kształtują w uczniach kreatywność, umiejętność myślenia abstrakcyjnego oraz wiele zdolności, które przydają się w życiu osobistym i zawodowym.
 

debaty edukacyjneSpróbujmy zastanowić się nad fundamentalnymi założeniami edukacji. Pierwsze, moim zdaniem powinno brzmieć tak: każde dziecko ma prawo być szczęśliwe, zdrowe i mądre, nawet kiedy chodzi do szkoły. A drugie, niemniej ważne: w szkole dzieci powinny mieć szanse uczyć się zgodnie z posiadanym profilem uczenia się (zwłaszcza dzieci małe, wkraczające do szkoły). Co to oznacza?
 

badania i analizyNajświeższe badania dotyczące tematyki finansów osobistych – „Postawy Polaków wobec oszczędzania” wykazały, że Polacy często żyją „z dnia na dzień”. 58% przyznaje, że wszystkie pieniądze przeznacza na bieżące potrzeby. Wyniki badań dla Fundacji Kronenberga komentuje prof. Tadeusz Tyszka z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji, Akademii Leona Koźmińskiego.
 

system oświatyWspółczesny uczeń stawia wysokie wymagania nauczycielom, jeśli chodzi o skuteczność nauczania. Przede wszystkim nie potrafi zaakceptować monotonnego i usypiającego wykładu od czasu do czasu wzbogacanego jakąś ilustracją. Dziś uczniowie są osobami dynamicznymi – potrzebują szybkiego toku lekcji i różnorodnych metod, które wzbudzą ich zainteresowanie danym zagadnieniem.
 

badania i analizyCzy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.
 

debaty edukacyjneTak zwane „przełomy” w różnych dziedzinach nauki i techniki, wyznaczające kamienie milowe w rozwoju cywilizacji, to często powrót do idei znanych, ale zapomnianych lub odkrywanych na nowo, wzbogaconych o doświadczenia i wiedzę czasów współczesnych. Tak też jest w przypadku sztuki skutecznego uczenia się i zapamiętywania.
 

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Lech Mankiewicz
    Artykuł doskonale ilustruje chorobę praktyczności, na jaką zapadło nauczanie matematyki. Siła matema...
  • Written by Administrator
    A uczy Pan matematyki w klasach 4-8 SP? Skąd założenie, że to dręczenie?
  • Written by Ppp
    Zależy, jaki poziom - powyżej trzeciej klasy podstawówki to raczej trudne do udowodnienia. Trygonome...
  • Written by Monika Mikołajczuk
    Dziękuję za spostrzeżenia!
  • Written by Ppp
    Nie zawsze da się wyprodukować spójną wizję jakiegoś komplikowanego systemu (np. edukacji, ale nie t...
  • Written by Robert Raczyński
    Znowu tekst, którego zasadności niemal nie sposób kwestionować. Jednak problemów zasadniczych przy z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie